Gå til sidens indhold
Et skattevæsen vi kan stole på.

Skat

Genopretning af skattevæsnet

Tilliden til skattevæsenet er fundamentalt for vores velfærdssamfund. Det er derfor en topprioritet for Socialdemokratiet at genoprette og styrke tilliden til skattevæsenet.

Det skal være let for dem, som gerne vil bidrage til fællesskabet, og svært for dem, som vil snyde.

Vi skal gå effektivt efter dem, der bevidst snyder fællesskabet med sort arbejde, hvidvask, social dumping eller andre aktiviteter, der undergraver vores fællesskab.

Derfor er vi i gang med en større reform af skattekontrollen. Med bedre kontrol vil vi sikre, at flere betaler det, de skal til statskassen. Så vi har råd til at finansiere vores fælles velfærd.

Det har vi gjort

• Vi har løftet skattevæsenets økonomiske ramme med cirka 3,3 mia. kroner mere, end der var lagt op til, da regeringen tiltrådte.

• Vi har indgået en bred aftale om reform af skattekontrollen som sikrer 1.000 nye medarbejdere fordelt over fire etaper og ved at oprette otte nye skattecentre. Foreløbigt er der indgået aftaler om de første tre etaper og fordelingen af 750 medarbejdere.

• Vi har oprettet nye skattecentre og arbejdspladser i hele landet. De første seks nye skattecentre er åbnet i Frederikssund, Fredericia, Viborg, Esbjerg, Slagelse og Ringe. Skattevæsenet er i gang med at rekruttere nye kontrolmedarbejdere til centrene. De sidste to skattecentre skal åbnes i Svendborg og Frederikshavn i 2023.

• Vi har strammet styringen og tilsynet med it-projekterne på skatteområdet. Der er etableret et uafhængigt IT-tilsyn, som løbende trykprøver større it-projekter og fører tilsyn med skattevæsenets it-område.

Apropos...

Velfærd

Velfærd binder Danmark sammen

Beskæftigelse

Flere i arbejde

Værdig pension

En ny ret til tidlig pension

Vækst og virksomheder

Bedre vilkår for private virksomheder

Se mere

Vil du være med i fællesskabet?

Som intromedlem af Socialdemokratiet bliver du en del af et stærkt politisk fællesskab, der arbejder for at sikre solidariteten, styrke velfærden og gennemføre den grønne omstilling.

Meld dig ind i dag og vær gratis medlem til den 30.06.2024.

Bliv gratis intromedlem

Gå til indmeldelse