Fleksjob skal sikre flere mennesker en plads på arbejdsmarkedet.

Fleksjob

Reform af fleksjob og førtidspension

Alle mennesker skal have mulighed for at udnytte deres potentiale og være en del af fællesskabet på arbejdspladserne og på uddannelsesinstitutionerne. Det var målet med reformen af førtidspension og fleksjobområdet, som vi stod i spidsen for i 2012. At finde plads til flere i det arbejdende fællesskab på en anstændig og respektfuld måde.

Desværre lever dele af reformen ikke op til intentionen. Det har aldrig været målet, at borgere blev kastebolde i systemet og fanget i langstrakte ressourceforløb uden mål og retning.

Derimod skulle ressourceforløb være et redskab til at undgå, at borgere blev fanget og fastholdt i passiv forsørgelse. For det var, og er stadig, en socialdemokratisk kerneværdi, at alle skal bidrage efter evne.

Lovgivningen virkede ikke efter hensigten. Derfor lavede vi i december 2020 en politisk aftale om bedre ressourceforløb, som opfølgning på den kritiske gennemgang af reformen. Og vi er ikke i mål endnu.

Det er vores mål at skabe et system, der hjælper folk tættere på arbejdsmarkedet, fordi vi mener, at alle mennesker har et potentiale.

• Vi har sammen indgået en aftale om bedre ressourceforløb med forligspartierne bag reformen af førtidspension og fleksjob. Med aftalen indførte vi blandt andet en indsatsgaranti i ressourceforløb, skærpede fokus på at få flere i virksomhedsrettede forløb, indførte en ret til sundhedsfaglig rådgivning, fjernede muligheden for at tvinge seniorer i ressourceforløb, afkortede ressourceforløbene fra fem år til tre år og indførte en afklaringsgaranti.

• Vi har foreslået at give førtidspensionister mulighed for at arbejde, uden at risikere at miste førtidspensionen. Det kræver dog opbakning i forligskredsen.

Erhvervsuddannelser

Erhvervsuddannelser gør Danmark rigere

Værdig pension

Ret til tidlig pension