Gå til sidens indhold
Danmark har brug for flere faglærte. Derfor skal vi styrke landets erhvervsuddannelser.

Erhvervsuddannelser

Erhvervsuddannelser gør Danmark rigere

Socialdemokratiet vil et Danmark, hvor faglærte er en drivende kraft for velstand, vækst og den grønne omstilling – og hvor flere unge ser en fremtid i at vælge en erhvervsuddannelse.

Det vil vi først og fremmest, fordi vi tror på, at de unge, der i dag vælger en erhvervsuddannelse, også er dem, som vil gøre Danmark rigere og klogere i morgen. Men også fordi det for Socialdemokratiet er en bunden opgave at sikre, at vi har tilstrækkeligt med kvalificeret arbejdskraft nu og i fremtiden.

Faglærte har en central rolle at spille i Danmarks grønne ambitioner, og vi ser erhvervsuddannelserne som en løftestang for den grønne omstilling.

Vi har brug for dygtige elektrikere, murere, bygningsarbejdere og andre faggrupper, som kan bygge vindmøller, opsætte ladestandere og etablere solcelleanlæg.

Kan vi skabe et uddannelsessystem, hvor flere unge går forskellige veje, så tror vi på, at flere vil lande det rette sted og finde fodfæste på arbejdsmarkedet.

Derfor skal vi gøre erhvervsskolerne så attraktive for så mange som muligt.

Det har vi gjort

• Vi har investeret i erhvervsuddannelserne.

• Vi har med 'En ny reformpakke for dansk økonomi' afsat midler til nye klimaerhvervsskoler.

• Vi har styrket mulighederne for at få en læreplads med trepartsaftalen fra november 2020 om ”flere lærepladser og entydigt ansvar”, hvor vi sikrede, at ansvaret for at finde en læreplads er skolernes og tilførte 500 mio. kroner om året til området.

• Med vores reformforslag om DKM-III frigør vi 1 mia. kr. til bedre uddannelser.

Apropos...

Uddannelse

Uddannelse for alle

Beskæftigelse

Flere i arbejde

Klima og miljø

Danmark skal igen være en grøn stormagt

Tættere på

Flere uddannelser og levende lokalsamfund

Se mere

Vil du være med i fællesskabet?

Som intromedlem af Socialdemokratiet bliver du en del af et stærkt politisk fællesskab, der arbejder for at sikre solidariteten, styrke velfærden og gennemføre den grønne omstilling.

Meld dig ind i dag og vær gratis medlem til den 30.06.2024.

Bliv gratis intromedlem

Gå til indmeldelse