Thorvald Stauning (1873-1942)

Formand: 1910-39 / Statsminister: 1924-26 og 1929-42

Cigarsortereren Thorvald Stauning blev valgt til formand efter en afstemning i hovedbestyrelsen. Han videreførte partiet i Peter Knudsens ånd, men satte ekstra fart på at opnå politiske resultater. En af Socialdemokratiets mærkesager var, at der skulle gennemføres en ny grundlov.

Da Socialdemokratiet ved valget i 1913 blev det største parti, lagde de derfor stærkt pres på Venstre-regeringen, så en ny grundlov kunne gennemføres. Den nye grundlov af 1915 gav valgret til kvinder, og valgretsalderen blev nedsat.

Stauning blev minister i den radikale regering i 1916, hvor han virkede som social- og arbejdsminister til 1920. Stauning blev statsminister i 1924 for Danmarks første socialdemokratiske regering. Han var statsminister indtil 1926 og igen fra 1929-1942. Socialdemokratiet opnåede den største valgsejr i 1935 på parolen 'Stauning eller Kaos'. Partiet fik over 46 procent af stemmerne, og dette blev indledningen til en storstilet demokratisering af det danske samfund.

Den socialdemokratisk-radikale regering blev opløst efter pres fra den tyske besættelsesmagt i 1940, men Stauning fortsatte som statsminister i en national samlingsregering frem til sin død i 1942.