16. februar 2019

100 dage til EP-valget

Om 100 dage skal vi alle til stemmeurnerne. Den 26. maj er der valg til Europa-Parlamentet.

I Socialdemokratiet er vi klar til kamp. Og der er nok at kæmpe for. Rundt om i Europa er der store problemer med virksomheder, der bevidst omgår reglerne. Ofte finder man medarbejdere, der er ansat i fuldtidsjobs, men uden normale arbejdstagerrettigheder. Dermed presses almindelige lønmodtageres løn- og arbejdsvilkår af unfair konkurrence. Det skaber ulighed og frustration.

Problemet er, at den frie bevægelighed af arbejdskraft, tjenesteydelser, kapital og varer kan trumfe retten til ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Her har EU-samarbejdet fået en liberalistisk slagside, der skader lønmodtagernes interesser og vilkår. Det vil Socialdemokratiet gøre op med.

Mød os på gaden i dag

Derfor går socialdemokrater landet over på gaden i dag med ét fælles budskab om, at Socialdemokratiet vil sikre, at den frie bevægelighed også bliver fair bevægelighed. I Socialdemokratiet vil vi ikke finde os i løntrykkeri og urimelige arbejdsvilkår. I Europa skal lønmodtagere have samme løn for samme arbejde på samme sted.

Læs Socialdemokratiets valgoplæg til Europa-Parlamentsvalget ”En Solidaritetspagt for Europa”.