11. november 2018

Mette Frederiksen: Danmark skal samle lande om ny skat på IT-giganter

Pressemeddelelse fra Socialdemokratiet

Store digitale virksomheder som Google, Facebook og Apple skal fremover betale en ny digital skat. Det mener Socialdemokratiets formand Mette Frederiksen, som vil gå forrest i Europa og samle en alliance af lande, der er parat til at lave en model for en ny skat på digitale selskaber.

25 af de allerstørste IT-virksomheder betaler kun 109 mio. kr. i dansk selskabsskat. Det er det samme som Aalborg Portland betaler alene. Derfor er der brug for en ny digital skat, mener Mette Frederiksen. Både Frankrig og Storbritannien har meldt sig i koret af lande, som vil indføre en digital skat:

”De igangværende EU-forhandlinger om en digital skat på IT-giganter som Google, Facebook og Apple viser, at en fælles EU-løsning har lange udsigter. Det kan vi ikke vente på. Vi skal rykke nu. Når store lande som Frankrig og senest Storbritannien i denne uge har signaleret, at de er parat til at indføre en digital skat, så er det bare at komme i gang,” siger Mette Frederiksen.

Konkret foreslår Mette Frederiksen, at Danmark skal gå forrest og tage initiativ til at samle en koalition af ligesindede lande, der vil udforme og indføre en konkret model for, de digitale selskabers selskabsskattebetaling – også før resten EU når frem til en løsning.

Mette Frederiksen er uforstående over for, at regeringen endnu ikke har gjort noget:

”Det er mig komplet uforståeligt, at regeringen også i denne sag stiller sig på hælene. Og aktivt modarbejder lande som Frankrig, der i EU forsøger at skabe flertal for en ny digital skat,” siger Mette Frederiksen.

”Vores samfund og retfærdighed udfordres, når store digitale virksomheder, såsom Google, Facebook og Apple, med milliardstore overskud, betaler ekstremt lave selskabsskattebetalinger i Europa. Heldigvis er flere og flere lande nået til samme erkendelse som os,” siger Mette Frederiksen.

Forslaget om en ny digital skat på IT-giganter er en del af et kommende ulighedsudspil fra Socialdemokratiet, der præsenteres senere på efteråret.

For yderligere information kontakt Socialdemokratiets presseafdeling på 61624424.