26. oktober 2015

Nej til Løkkes minusvækst

Velfærd Hvis Lars Løkke ønsker at forringe den nære velfærd og indføre minusvækst, må det ske med Dansk Folkepartis mandater.

Regeringen har med Claus Hjort i spidsen lagt op til at skære i kommunernes budgetter de kommende fire år med det såkaldte budgetloft. Besparelser der vil betyde, at kommunerne kommer til at føre minusvækst og år efter år skal finde nye steder at skære.

Lad mig i den forbindelse slå fast, at Socialdemokratiet ikke kommer til at lægge afgørende stemmer til den politik. Hvis Claus Hjort og Lars Løkke ønsker at forringe velfærden med minusvækst ved at skære ned på skoler, ældrepleje og pædagoger i børnehaverne, så må det ske med Dansk Folkepartis mandater. Det bliver ikke med vores.

Når danskerne går på arbejde om morgenen, så skal de vide, at der bliver passet godt på børnene i daginstitutionen. De skal vide, at skolen giver vores unge et stærkt fundament i livet. Og vi skal alle føle os trygge ved, at vores ældre bliver behandlet ordentligt - hvad enten det er i hjemmet eller på vores plejecentre.

Derfor er vi socialdemokrater modstandere af Lars Løkke og Claus Hjorts planer om nedskæringer i den nære velfærd.

Det er tydeligt, at niveauet for de kommunale udgiftslofter vil føre til minusvækst i kommunerne. Det er en grundlæggende forkert retning for Danmark. Vi har plads til at investere i vores velfærd.

Vi ønsker at holde hånden under vores velfærdssamfund.

Derfor: Vores mandater bliver ikke de afgørende i Lars Løkkes bestræbelser på at sænke de kommunale udgiftslofter. Når regeringen vil gennemføre minusvækst for den nære velfærd de kommende år, må den finde flertallet hos Kristian Thulesen Dahl.