Nicolai Wammen

Foto i høj opløsning

Politiske poster

•  Finansminister

Nicolai Wammen er finansminister og har tidligere været partiets politiske ordfører, forsvarsminister, europaminister og borgmester i Aarhus. Nicolai er født den 7. februar 1971. Nicolai er gift med Karen og far til Carl.

Nicolai kæmper for et Danmark, hvor man ikke bare er sin egen lykkes smed, men hvor vi i fællesskab tager et ansvar for hinanden. Nicolai tror på, at alle skal have en chance i livet - uanset størrelsen på pengepungen eller postnummeret på barndomshjemmet.

Nicolai er opvokset i Aarhus. Her har han studeret, været borgmester, og her blev han gift med Karen. Og siden 2011 har han repræsenteret Aarhus og Østjylland i Folketinget. Ved folketingsvalget i 2019 fik Nicolai Wammen 23.427 personlige stemmer, hvilket sendte ham i top ti over de folketingsmedlemmer, der fik det højeste personlige stemmeantal ved valget i 2019.

Nicolai kæmper for et Danmark, hvor alle er med, og hvor alle har et ansvar for hinanden. Et Danmark, hvor de mest nedslidte og dem, der har været længst tid på arbejdsmarkedet, får en ny ret til tidlig folkepension. Et Danmark, hvor vi sætter velfærd først. Og et Danmark, der generobrer den grønne førertrøje og går forrest i kampen for klimaet.