Lea Wermelin

Folketingsmedlem

Foto i høj opløsning

Jeg tror på et stærkt fællesskab, hvor vi står sammen om at løse vores udfordringer.

Lea Wermelin

Lea Wermelin har siden den 9. maj 2014 været opstillet som spidskandidat på Bornholm og blev valgt ved en urafstemning blandt alle socialdemokratiske partimedlemmer på øen.

Lea blev ved Folketingsvalget 2015 valgt i Bornholms Storkreds.

Lea er født og opvokset på Bornholm og har været medlem af Socialdemokratiet i mere end ti år. Hun meldte sig ind som ganske ung og har været politisk aktiv lige siden. Lea er uddannet inden for samfundsvidenskab.

Efternavnet stammer fra Sverige. Det kom til Bornholm i 1932, da Leas farmor som 13-årig kom til øen for at tjene som ung pige i huset. Hun blev gift med Erik Nielsen, der var maskinarbejder på maskinfabrikken i Rønne. Sammen fik de fire børn, og det er blevet til ni børnebørn og 13 oldebørn. Leas forældre har begge taget navnet Wermelin. Hendes mor er uddannet sygeplejerske og hendes far er lærer. De er begge ansat i Bornholms Regionskommune i dag, hvor Leas mor arbejder i socialpsykiatrien, og hendes far arbejder som uddannelsesvejleder. En af de yngste Wermeliner er Leas datter Vega.

Lea er klassisk socialdemokrat. Hun tror på frihed, lighed og fællesskab. For Lea er det vigtigt, at hendes datter ikke vokser op i et samfund, hvor der bliver stadig større forskel på rig og fattig. Lighed skal tilbage på den politiske dagsorden. Det gælder også mellem land og by. Efter alt for lang tid med en favorisering af de største byer i Danmark er der brug for folk, der kan slå i bordet for Bornholm. Det kæmper Lea for.

Hun er bornholmer og har hele sin familie på øen. Derfor kender hun de muligheder og udfordringer, de står overfor.