Dan Jørgensen

Foto i høj opløsning

Politiske poster

•  Næstformand i gruppeledelsen

Dan Jørgensen er cand.scient.pol og var medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet fra 2004-2013. Han blev genvalgt ved Europa-Parlamentsvalget i 2009, denne gang som Socialdemokratiets spidskandidat og med et personligt stemmetal på 233.266, hvilket er det fjerdehøjeste stemmetal, en dansker nogensinde har opnået ved et valg til Europa-Parlamentet.

I Europa-Parlamentet var han næstformand for Miljøudvalget og suppleant i Økonomiudvalget. Fokuspunkter for Dan har blandt andet været klimapolitik, miljøpolitik, økonomisk politik og dyrevelfærd.

Dan Jørgensen har desuden skrevet en række bøger. Senest "Staunings arv - vejen til et lykkeligt Danmark" (2018) samt bøger om europapolitik og tidens miljø- og klimaudfordringer, blandt andet "Grønt Håb 2.0", der udkom i 2010.

Den 12. december 2013 blev Dan udnævnt til ny Minister for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. En stilling han varetog indtil 2015.

Ved folketingsvalget den 18. juni 2015 fik Dan 14.874 personlige stemmer.