Socialdemokratiet i Region Hovedstaden

Region Hovedstaden er partimæssigt den største af landets fem regioner. Til gengæld er regionen arealmæssigt den mindste.

Regionen rummer ca. 25 procent af alle organiserede socialdemokrater.

Man er enten medlem af en af de 28 opstillingskredse eller en af foreningerne herunder, da en kreds godt kan bestå af flere foreninger. I nogen tilfælde er kredse samlet i en fællesledelse, hvis der er flere opstillingskredse i en kommune. Det gælder således for Københavns kommunes vedkommende, der består af flere opstillingskredse. Der er i alt 29 kommuner i regionen, hvoraf Socialdemokratiet sidder på borgmesterposten i en pæn del af kommunerne.

Foreningernes, kredsenes og fællesledelserne opgave er at arbejde for at fremme Socialdemokratiets politik og politiske ideer, og at partiet får det bedst mulige valg til folketings- og kommunevalgene for deres lokale kandidater.

Det samme gælder desuden for regionen i forhold til EU-valgene og regionsrådsvalgene.

Regionsorganisationen er samtidig grundlaget for repræsentationen i Socialdemokratiets hovedbestyrelse, som har den overordnede politiske og organisatoriske ledelse af Socialdemokratiet imellem partiets kongresser, mens partiets folketingsgruppe varetager de daglige aktuelle og politiske opgaver.

Har du lyst til og være med? Så læs mere her.

Ønsker du at modtage vores nyhedsbrev? Så kan du tilmelde dig her.