22. april 2021

Borgmester og spidskandidat til regeringen: Husk nu Hillerød Station

Det nye Nordsjællands Hospital skal være hospital for alle nordsjællændere, men det kræver en ombygning af Hillerød Station, så flere kan komme til dertil med kollektiv transport.

Kirsten Jensen Borgmester Hillerød Kommune og formand for Movia og Lars Gaardhøj Spidskandidat for Socialdemokratiet Region Hovedstaden

Først en stor tak til transportminister Benny Engelbrecht for 12 mio.kr. til cykelstien på Overdrevsvejen, som betyder, at medarbejdere, pårørende og patienter får nemmere ved at cykle til Nordsjællands Hospital, der åbner i 2024.

Men hov, ikke alle kommer jo på cykel, og derfor er vi tilbage ved overskriften: Husk nu Hillerød Station. 

 

Brug for direkte tog

For lige nu forhandler Folketingets partier en stor og længe ventet infrastrukturplan, mange gode projekter er linet op, og som det ofte er, så er der flere gode projekter, end der er penge til.

 

Så hvorfor siger vi, at det er særlig vigtigt, at Folketinget husker Hillerød Station? 

Jo, det gør vi, fordi vi i disse år bygger det nye Nordsjællands Hospital, som skal være hospital for alle nordsjællændere, og vi er forbundet gennem offentlig transport, herunder lokaltog.

 

Men skal flere lokaltog køre direkte til Favrholm Station ved hospitalet, så kræver det en ombygning af Hillerød Station.

Med denne investering vil patienter, pårørende og personale nemt og effektivt kunne komme til det nye hospital med kollektiv transport.

Vi står fra regionen og kommunens side klar til at bakke op om projektet, men det er statens skinner og statens station.

 

Grøn omstilling og mindre trængsel

Derfor har vi brug for din hjælp, Benny, og transportordførernes hjælp.

Når Nordsjællands Hospital åbner, bør staten allerede have den kollektive transport til hospitalet på plads nu. Det bliver områdets største arbejdsplads med tusindevis af medarbejdere, mange patienter og deres besøgende.

 

Staten skal investere i både Hillerød Station og Favrholm Station, så mange flere nemmere kan benytte kollektiv transport.

 

Flere passagerer styrker grundlaget for statens investeringer, bidrager til den grønne omstilling og giver mindre trængsel; det ligger os socialdemokrater meget på sinde.

Vi må ikke misse chancen for at skabe god kollektiv transportbetjening, hvor det ligger ligefor.