CV

Psykiatriordfører Yildiz Akdogan, født 29. april 1973 i Tyrkiet, datter af selvstændig Halil Akdogan og selvstændig Hanim Akdogan.

Medlem af Folketinget for Socialdemokraterne

Medlemsperiode

Folketingsmedlem for Socialdemokratiet i Københavns Storkreds fra 21. oktober 2014.
Folketingsmedlem for Socialdemokratiet i Københavns Storkreds fra 13. november 2007 til 15. september 2011.
Kandidat for Socialdemokratiet i Brønshøjkredsen fra 2007 til 2011.
Kandidat for Socialdemokratiet i Husumkredsen fra 2004 til 2006.

Parlamentarisk karriere
Psykiatriordfører fra 2015 og it-ordfører 2009-2011. Næstformand for Ligestillingsudvalget. Medlem af Færøudvalget, Social- og Indenrigsudvalget, Sundheds- og Ældreudvalget, Udenrigsudvalget og Udlændinge- Integrations- og Boligudvalget fra 2015. Tidligere medlem af Europaudvalget og Kulturudvalget 2007-2011 og Boligudvalget 2009-2011, stedfortræder 2007-2009. Medlem af Dansk Interparlamentarisk Gruppes bestyrelse 2007-2011.

Uddannelse og erhverv
Cand.scient.pol., Århus Universitet, 2006.
Sproglig student, Esbjerg Statsskole, fra 1990 til 1993.
Rørskjær Skole, Esbjerg, fra 1983 til 1990.

Politisk konsulent, Dansk Erhverv, 2007.
Underviser, Krogerup Højskole, 2007.
Assistent , Dansk Industri, fra 2004 til 2006.
Journalist og webredaktør, Politiken, HABER, fra 2003 til 2004.

Tillidshverv
Medlem af hovedbestyrelsen i Socialdemokratiet, valgt i København 2004-2006. Formand for netværket Tyrkiet i EU fra 2004. Medlem af Europabevægelsens hovedbestyrelse fra 2005. Medlem af bestyrelsen for Tingbjergkollegiet fra 2005. Medlem af bestyrelsen og talskvinde for Demokratiske Muslimer fra 2005.

Publikationer
Aktiv debattør omkring emnerne EU og Tyrkiet, nydanske kvinder og deltagelsesdemokrati, ligestilling og mangfoldighed på arbejdsmarkedet. Freelancejournalist for den dansk-tyrkiske avis HABER, i dag fast klummeskribent. Redaktionsmedarbejder på TV-Bella. Bidragyder til debatserien »Verden i forandring« med artiklen »Drømmen om at blive en europæisk stat – Tyrkiet og EU«, 2005. Artiklen »Kvinderettighederne i Tyrkiet, set i lyset af EU-processen« på kvinfo.dk.