Uddannelser på hele Sjælland

Fri og lige adgang til uddannelse - i hele landet!

Som jeg så ud i den gode skoletid på Vipperød Skole

Lige meget hvilken baggrund du kommer fra, og hvad dine forældre laver, skal du have de samme muligheder i det danske samfund. Det sikrer vi i høj grad gennem uddannelsesmuligheder til alle danskere - også dem i provinsen.

Jeg har selv kæmpet for at få ingeniøruddannelsen til Kalundborg og sygeplejerskeuddannelsen til Holbæk. I dag er de to Vestsjællandske uddannelser fyldt med engagerede studerende. Det er godt, men desværre langt fra nok. Flere uddannelser skal tilbydes. Flere penge skal investeres i erhvervsskolerne. Flere virksomheder skal have adgang til kvalificeret arbejdskraft.

Gennem uddannelse kan vi give alle lige muligheder, og skabe møder på tværs af sociale klasser. Jeg gik selv på Vipperød Skole. Alle i lokalområdet gik på den skole. Jeg kan huske, at en af mine klassekammerater blev kørt i skole i ladet på sin fars Puch Maxi. Andre sad på bagsædet af en splinterny Mercedes. For mig var det tydeligt fra starten, at vi ikke voksede op under samme vilkår. Men fordi vi gik i den samme skole, fik vi alle et fælles udgangspunkt. I dag er jeg bekymret for, at vi sjældnere og sjældnere deler hverdag med mennesker, der er forskellige fra os selv. At vi mister forståelsen for hinandens forskellige situationer.