En uddannelse for alle

Uddannelse - alle skal med Uddannelse er grundlaget for det samfund, vi har opbygget. I Danmark har vi altid sat uddannelse højt, fordi det er med uddannelse, vi skaber fremtidens velfærd. I andre lande har man olie eller guld. I Danmark har vi uddannelse og viden. Uddannelse er Danmarks guld.

Iben i undervisningen på gymnasiet. Foto: Egon Thomsen

Verdens ældste folkeskole og videregående uddannelser til højeste niveau

I Danmark har vi verdens ældste folkeskole, grundlagt i 1814. Vi har en lang række gode ungdomsuddannelser, og vi har videregående uddannelser, der går op til højeste forskningsniveau.
I andre lande ser de misundeligt til vores side – for her får de unge gratis uddannelse og SU. Men det er netop vores høje andel af veluddannede borgere, der sikrer os den velfærd, vi ønsker i Danmark. Og vores uddannelser giver os en god plads i det globale kapløb om viden, forskning, opfindelser og udvikling af nye produkter.

Vi skal leve af vores viden

Vi skal fortsat leve af vores viden og dygtighed, og vi kan ikke nøjes med at satse på enkelte, udvalgte  vidensområder; vi er nødt til at have alle områder med. For de forskellige fag og videnskaber spiller sammen og er hinandens forudsætning.

Erhvervsuddannelser

Alle taler om vigtigheden af mere faglært arbejdskraft. Alligevel har regeringen skåret 100 mio. ned på området. Det er den forkerte vej at gå - for allerede nu mangler vi håndværkere, og problemet vil vokse i de nærmeste år. Vi skal fremtidssikre vores erhvervsuddannelser, for de er en stor og vigtig del af kernen i vores velfærdssamfund.

SU - fri og lige mulighed for uddannelse for alle

SU'en er netop det, der gør at alle har en mulighed for at tage en uddannelse, uanset pengepung.

Men de blå partier i Danmark vil gerne skære i SU’en. SU’en er ellers det, der sikrer en fri og lige adgang til uddannelse, også for de unge, der ikke er født med en sølvske i munden.

I Socialdemokratiet vil vi afskaffe uddannelsesloftet og de årlige besparelser

I 2016 lagde vi stemmer til et uddannelsesloft. Det indbærer, at man ikke kan tage mere end én uddannelse på samme niveau. Men vi har fundet ud af, at den regel presser de unge alt for meget. Flere og flere unge kæmper med stress og depression. Og det må ikke være vores politik, der giver de unge psykiske problemer. Derfor vil vi afskaffe uddannelsesloftet igen.

Den nuværende regering indførte for flere år siden en årlig besparelse på uddannelserne på 2 procent. Det lyder måske ikke af meget. Men som lærer i gymnasiet siden 2008 kan jeg forsikre, at både vi undervisere og eleverne mærker besparelserne hver eneste dag. Det er en forkert prioritering, og derfor vil Socialdemokratiet  afskaffe de årlige 2 procents besparelser på uddannelserne.

I juni 2018 havde jeg en debat i aviserne med Venstres politiske ordfører, Britt Bager, om netop dette. Læs et af mine debatindlæg her

I mellemtiden er Venstre blevet klogere, nu her fem minutter i folketingsvalg. Så nu vil de afskaffe omprioriteringsbidraget igen. Gad vide om det er min indsats i debatten, der har gjort dem klogere...

Uddannelse er Danmarks guld

Det koster penge at uddanne en befolkning. Men pengene kommer så rigeligt tilbage. Derfor skal uddannelse ikke ses som en udgift, men som en investering, vi alle har gavn af. Og vi skal sikre kvaliteten på uddannelserne, også i fremtiden.