2. februar 2019

Lad os kvitte smøgerne!

For første gang i tyve år er antallet af rygere stigende. Det er en kedelig udvikling. Det er mange menneskeskæbner, tobakken har på samvittigheden. Men vil Socialdemokratiet og jeg så gøre noget ved det, spørger PingvinNyt. Svaret er et rungende ja!

Først og fremmest mener jeg, at vi skal se på priserne. I Socialdemokratiet har vi før været med til at hæve priserne, men vi er bestemt ikke afvisende overfor at gøre det igen. Vi har ikke lagt os fast på en bestemt pris, men personligt kunne jeg godt forestille mig, at næste skridt blev en pris på 55-60 kroner for en pakke cigaretter. Det er især de unge, som er følsomme over for højere priser, og det er netop denne gruppe, som det er vigtigt at fokusere på.

Det er godt, at få de unge til at stoppe med at ryge. Men det er endnu bedre, hvis vi kan holde dem fra overhovedet at gå i gang. Derfor skal der laves en national handlingsplan, der retter sig særligt mod den unge målgruppe.

Et sted, hvor vi bør sætte ind, er over for de butikker, der sælger tobak til mindreårige. Tænk, at Danmark er det eneste land i Norden, hvor butikker den ene dag kan blive taget i at sælge tobak til børn og den næste dag kan fortsætte, som om intet var hændt. Det er både pinligt og uansvarligt over for de børn, der kommer til at trækkes med en livslang afhængighed.

I butikkerne skal tobakken gemmes væk. Det er dejligt at se, hvordan en stribe danske dagligvarebutikker er gået foran og har pakket smøgerne væk under disken. For det virker nemlig. Siden Netto, Føtex og Bilka for et halvt år siden begyndte at skjule tobakken, er 20 mio. færre cigaretter blevet langet over disken. Men butikkerne efterspørger også, at vi fra politisk hold gør vilkårene lige for alle parter. Det nytter nemlig ikke meget, hvis cigaretterne stadig lokker, når man er nede på tanken.

Sidst men ikke mindst skal tobaksindustriens indflydelse på sundhedspolitikken begrænses. Det lyder måske indlysende, at det ikke er tobaksindustrien, vi skal lytte mest til, når vi indretter vores sundhedsvæsen. Desværre er det ikke så selvfølgeligt endda. Der er nemlig firmaer med stærke interesser, når det kommer til rygning.

Vi skal knække kurven og kvitte smøgerne. Og det kan kun gå for langsomt, hvis vi skal gøre os forhåbninger om at gå en røgfri fremtid i møde. Lad os gå til kamp for længere liv og bedre livskvalitet.

Indlægget blev oprindeligt bragt på https://pingvinnyt.dk/lad-os-ikke-give-tobakken-videre-til-naeste-generation/