Velfærd

En fast hånd under velfærden I de kommende år bliver der flere og flere borgere i København. Vi bliver flere ældre, og flere børn kommer til. Begge dele er godt. Men det er også en udvikling, som kræver, at der holdes en fast hånd under velfærden. Hvis vi vil, er der råd til et velfærdssamfund, som er trygt for alle. Det vil jeg. Det er meget vigtigere end skattelettelser til de, som i forvejen har mest.

ALLE HAR RET TIL EN GOD SENIORTILVÆRELSE

Jeg mener, at man i et velfærdssamfund som det danske, skal have muligheden for værdigt at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet. De mest nedslidte på arbejdsmarkedet fortjener også en værdig pension, hvor der et tid og mulighed for at nyde tilværelsen.

Derfor vil Socialdemokratiet indført en ny ret til tidlig pension, for de lønmodtagere, der er blevet nedslidte. Det skal gælde for alle lønmodtagere, der er blevet nedslidte, og dem der har været længst på arbejdsmarkedet. Denne gruppe af lønmodtagere skal have en mulighed for at gå tidligere på pension end andre. Det, synes jeg, kun er rimligt, når man i så mange år har bidraget og knoklet.

Mennesker er forskellige. For nogle er et arbejde ’bare et arbejde’. For andre opsluger det alt. Der er dem, der kan blive ved at knokle løs i nærmest en uendelighed. For dem skal vi samtidig have indrettet vores arbejdsmarked, så seniorer, der har nået efterløns- og folkepensionsalderen, får mulighed for at fortsætte på arbejdsmarkedet, hvis de selv har lyst til det.

Seniorer er med til at bidrage til en endnu stærkere dansk økonomi ved at blive længere på arbejdsmarkedet – hvis de kan og vil. Vi kan på den måde øge arbejdsstyrken og samtidig skåne nedslidte seniorer, som ikke kan bære en endnu højere efterløns- og folkepensionsalder af f.eks. fysiske eller psykiske årsager.

Sundhed

Når vi bliver syge, skal vi mødes af læger og sygeplejersker, som har tid og overskud. Der er sparet så meget på hospitalerne, at sygeplejerskerne ikke har meget tid til at yde den omsorg, som vi har brug for, når vi er syge og sårbare.

Vi er et rigt samfund, hvor vi tager hånd om hinanden – især når vi er syge. Der skal være tid til den nære omsorg, den beroligende samtale og hjælp til at komme på toilettet. Der er stor mangel på læger og sygeplejersker. Derfor vil vi uddanne 100 flere læger og 1.000 flere sygeplejersker hvert år. Det skal give mindre travlhed og mere tryghed.