Mød Claus

Claus Hasselmann stiller op til Folketinget for Socialdemokratiet i Københavns Storkreds, Sundbyøsterkredsen.

Jeg bor på Amager og er gift med Peer. Til daglig underviser jeg unge på Handelsgymnasiet i Køge.

I over 11 år har jeg undervist unge mennesker i gymnasiet, så jeg har oplevet, hvad god uddannelse betyder. Uddannelse er adgangsbilletten til et bedre arbejdsliv og til at indgå i fællesskabet. Derfor ligger det mig meget på sinde, at vi har et godt uddannelsessystem i Danmark.

Jeg ønsker et samfund med reelt lige muligheder for at bryde mønstre. Hvor den ufaglærtes datter har de samme muligheder for at få en uddannelse som akademikernes børn. Vi skal bryde mønstre, så flere får et bedre liv. Vi skal investere i daginstitutionerne og vores folkeskole, og vi skal stoppe besparelserne på uddannelsessystemet.

Jeg ønsker ikke mere ulighed i vores samfund. Børn skal ikke vokse op i fattige familier. Det gør det sværere at bryde den sociale arv. For mig er det vigtigt, at vi bevarer den danske velfærdsmodel, hvor få har for meget og færre for lidt. Velfærd er for mig også, at alle danskere får den bedste behandling, hvis vi bliver syge. Sundhed skal ikke være en forretning, der afhænger af størrelsen på ens pengepung, som vi ser i andre lande. I Danmark er det eneste kort, man skal have op af lommen, det er sygesikringskortet.

Danmark er et godt og dejligt land. Vi har en samfundsmodel, som mange rundt om i verden er misundelige på. Vi skal videreudvikle og passe på vores land. Vi har meget at være stolte af – men ikke alt er perfekt.

For mig kommer velfærd før skattelettelser. Den blå regering mener, at vi skal spare på velfærden og sætte skatterne ned. Jeg mener, at vi skal investere i bedre velfærd.

Med den nuværende regering stiger uligheden. Fællesskabet skrumper ind i takt med besparelserne. Jeg ønsker et samfund, hvor vi har et større fællesskab og passer på hinanden – også når vi bliver gamle.