4. maj 2019

Valg og pension

Folketingsvalget nærmer sig Så nærmer valget sig i vores partiforening mens jeg skriver dette nyhedsbrev. Lars Løkke har nu siddet klistret fast til sin taburet i statsministeriet i 4 år. Det har været mørke år med mange reformer som har ramt danskerne meget hårdt. Besparelse på uddannelser, sænkning af offentlige ydelser til de svageste og mange andre tiltag. Og så har den rigeste gruppe af samfundet fået op til 21 milliarder i skattelettelse.

Claus Johnsen, formand for partiforeningen

Nu er der så igen en reform på vej fra regeringen, og denne gang er den desværre støttet af de radikale og Dansk Folkeparti. Det undrer mig de 2 partier kan lave et forlig, når de er dybt uenig på en masse andre områder.

I januar 2019 kom vi som parti med et forslag om tidligere folkepension til de mest nedslidte i vores samfund. Vi har set mange gå på arbejde hver dag med smerter, sygdom og ubehag, men de har ikke haft råd til at stoppe og gå på pension. I 2012 blev efterlønnen de facto fjernet, og erstattet af en seniorførtidspension. Perfekt mente de Borgerlige nu fik de nedslidte jo mulighed for pension.

Siden 2012 har kun ca 1700 mennesker fået tildelt denne seniorførtidspension, da der har været et visiteringssystem af de enkelte kommuner, og det har været dyrt for kommunerne at give denne pension.

Nu har regeringen så indgået et nyt forlig, hvor de mener flere kan komme på denne pensionsordning. Nu er det 6 år før pensionsalder man kan få seniorførtidspension, men vi mangler et svar på de krav og myndigheden der skal visiterer borgerne til denne pension. Og igen er det et visitationssystem, som borgeren skal i gennem en bedømmelse af helbred osv.

Hvem der afgør det ved vi ikke, så jeg vil kalde det et luftigt forslag. Hvis myndigheden bliver kommunerne igen, og de også skal løfte en del af omkostningerne, så vil vi igen se at mange ikke får denne pension, da kommunerne har mange store udgifter de skal dække på mange områder, og de får ofte ikke ordentlige ressourcer til deres opgaver.

Vores forslag til pension, og en af grundene til at regeringen satte os uden for døren ved deres forhandlinger, er at vi ønsker at en tidligere pensionsalder skal være en rettighed for dem, der er mest nedslidte og dem, der har været længst tid på arbejdsmarkedet, og borgeren skal ikke trækkes gennem en lang visitation.

Alle bør have en mulighed for en værdig tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet, og derfor dækker vores udspil alle samfundets grupper. Regeringen kommer derimod med en halvhjertet lappeløsning og tallene taler deres klare sprog: Mens regeringen bruger 650 millioner kroner årligt på deres aftale om seniorførtidspension, så har vi afsat hele 3 milliarder til vores udspil, som vi ser frem til at tage en drøftelse med arbejdsmarkedets parter af efter valget.

Derfor bliver vi nødt til snart at have en ny regering, så vi kan skabe en ny politisk kurs i det danske samfund, hvor vi tager hensyn og drager omsorg for alle borgere.

Og i den kommende tid vil I se os på gader og stræder i vores kommune, og vi håber på god og fair valgkamp fra alle partier.