9. september 2018

Nyt ungecenter i kommunen

Tidlig indsats Formanden skriver: I Tårnby Kommune har de for nyligt genindført 1 times vejledning pr. elev i 9. og 10. klasse fra efteråret 2018. Denne model bør vi se på, og vi bør allerede sætte ind med øget uddannelsesvejledning allerede fra 8. klasse og til eleverne forlader folkeskolen.

Formand for partiforeningen

Formandens mening:

Lige nu er vores kommunalpolitikere i gang med dette års budget, og derfor vil jeg i dette indlæg tage udgangspunkt i nye tiltag i kommunen.

Til oktober 2018 starter det nye ungecenter bestående af klubber, SSP, Ungdomsskolen, UTA. Fra august 2019 bliver Ungdommens Uddannelsesvejledning en del af dette center. Ungecenteret skal arbejde med en sammenhængende indsats for at koordinere de forskellige institutioners rådgivning af de unge.

I budget 2019 er det svært at stille forslag om udvidelser pga. den stramme økonomi, men nogen kan være nødvendige for at give et bedre resultat. Et område, hvor vi også sidste år arbejdede med mulighed for udvidelse, var vejledning om uddannelse og karriere for vores unge mellem 16-25 år.

I dag varetages vores vejledning af unge mellem 16-25 år af vejledere fra UU-Vestegnen. Og vi har en vejledningslov, som kun bevilger vejledning til ikke uddannelsesparate elever med betaling fra staten, men masser af unge mennesker er usikre på valg af uddannelse og kender ikke alle de veje, der findes i det danske uddannelsessystem, til deres drømmejob.

Derfor bør vi øge vejledningen af unge, når vi hjemtager dem til det nye Ungecenter. I Tårnby Kommune har de for nyligt genindført 1 times vejledning pr. elev i 9. og 10. klasse fra efteråret 2018.

Udover den ekstra vejledning i folkeskolerne bør vi på ungeområdet også skabe en form for åben vejledning, hvor de unge efter afgang fra folkeskole kan komme og tale anonymt med en vejleder om karriere, uddannelse og job.

Øget vejledning koster penge, men efter en tidlig indsats er bedre end store frafald fra ungdomsuddannelserne.