16. december 2018

Alle har ret til en værdig tilbagetrækning og alderdom

Uanset hvilket job man har haft, så skal man have mulighed for at se frem til en pensionisttilværelse med et rimelig godt helbred, tid til børnebørnene, til fritidsaktiviteter og en god og tryg hverdag.

Anne Sina, Taastrupkredsens folketingskandidat

Sådan er det desværre ikke i dag for en stor gruppe lønmodtagere, der bliver så nedslidte af deres arbejde, at de blandt andet bliver nødt til at tage smertestillende medicin for at klare sig igennem dagen - og for alt for manges vedkommende ender arbejdslivet for tidligt. Kroppen har sagt stop. Knæet, ryggen eller noget helt tredje gør ondt og hvor end man gerne ville, så kan man ikke længere passe sit arbejde.

Det er ikke værdigt og det er ikke fair. Derfor skal vi gøre tre ting: for det første skal vi sørge for at arbejdsmiljøet og forebyggelsesindsatsen på landets arbejdspladser bliver endnu bedre. Der skal være fokus på sundhed, sikkerhed og selvfølgelig også på et godt psykisk arbejdsmiljø.

For det andet skal vi sørge for at fremtidens arbejdsmarked bliver indrettet på en måde, hvor det i højere grad end i dag er muligt at trappe ned og få fleksibilitet i arbejdshverdagen, når der er behov for det – eksempelvis i slutningen af arbejdslivet.

Og for det tredje bliver vi nødt til at finde en løsning for de mennesker, der i dag er så nedslidte, at de ikke kan holde til at skulle gå på pension senere og senere, som der ellers lægges op til.

Jeg har ikke hele svaret på hvad det præcis skal være for en løsning, men et eller andet skal vi gøre. Det skylder vi de mennesker, der har knoklet sig gennem et langt arbejdsliv. Når man har bidraget til fællesskabet i så mange år, er det kun rimelig at fællesskabet træder til og hjælper dem nu, hvor der er brug for det.