Debatindlæg

Velfærdsstaten har bestået sin prøve

af Flemming Knudsen, regionsrådsmedlem, S og Camilla Fabricius, medlem af sundsudvalget, MF, S

Det har været en rigtig svær tid. En svær tid for de som har arbejdet i sundheds- og socialområdets frontlinjer og passet på vores allermest syge. Det har det været for alle de, som har mistet deres arbejdspladser, de som har måtte lukke deres virksomheder og alle os, som har fået ændret vores hverdag fra den ene dag til den anden. Vi er igennem det meste og åbner Danmark gradvist og kontrolleret op igen. Der er stadig folk, som er ramt, som skal være særligt opmærksomme og passe på. De som på samme tid er ældre, kronikere eller på anden måde i risikogruppe. Dem tænker vi på.

Vi ser også, at vores velfærdsstat har bestået sin prøve, mens lande som USA, England og dele af det sydlige Europa blev voldsomt ramt. Ikke kun de utroligt mange, som blev smittet med COVID19, men også at det fik massive konsekvenser for, hvordan sundhedssektoren ellers kunne tage imod andre end Coronapatienter. Vi kan begge se, at rundt om i verden har også Corona ramt socialt skævt.

Det er alt for tidligt at konkludere noget. Men det ser ud til at netop vores samfundsmodel med en skandinavisk velfærdsmodel, som baserer sig på en skattebetalt offentlig velfærd, er stærk. Det er her, vi kan omfordele og lade de bredeste skuldre bære de tungeste læs. Det er her, vi har mulighed for at sikre hjælpepakker, og at alle uanset placering i samfundet kan få hjælp, blive testet og komme videre.

Det ser fornuftigt ud. Vi er ikke igennem, men vi er på vej.