13. december 2016

Henny

Hvor er logikken og rimeligheden?

Vi kortuddannede og ufaglærte med det hårdeste arbejdsmiljø kom tidligst ud på arbejdsmarkedet. Det er ret og rimeligt, at vi også kan gå tidligere på pension, hvis vi ønsker det, men VLAK-regeringen vil gå den modsatte vej.

Det nye regeringsgrundlag er rystende læsning. For eksempel skal pensionsalderen igen forhøjes, denne gang med et halvt år for alle danskere født i 1958 og senere. Begrundelsen denne gang er, at vi i gennemsnit skal have 14,5 år på pension. Hvad kan vi bruge en gennemsnitsberegning til? For eksempel er jeg ikke en 60-årig advokat, som kan se frem til 16,1 år som pensionist. Jeg er en faglært kvinde og kan kun regne med 12,8 år. En ufaglært mand kan endda kun se frem til 10,4 år på pension (tal fra Institut for Folkesundhedsvidenskab).

Luns på luns er blevet skåret af vores danske velfærdsstat de seneste år. Den 13. maj 2011 blev velfærdsforliget fra 2006 brudt, og VK regeringen vedtog tilbagetrækningsreformen. Igen lagde DF og de Radikale stemmer til. Med et snuptag blev efterlønnen sat ned til tre år og folkepen­sionsalderen sat op til 67 år i 2022. Siden da har forlig og finanslove, langsomt men sikkert, yderligere forringet velfærden mens milliarder er rullet i skattely forbi næsen på et totalt sønderskudt skattevæsen. Hvorfor give topskattelettelser til de rigeste? Det har de da for længst selv sørget for.

Hvis de penge var blevet beskattet, havde der ikke været brug for nedskæring af dagpengeperioden, forringelser af efterlønnen eller forhøjelse af pensionsalderen, for ikke at tale om det sidste nye påfund, at sygemeldte a-kasse medlemmer ikke længere har ret til feriedagpenge. Samtidig falder bevillinger fra Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse til Arbejdstilsynet bort. De bevillinger der skulle sikre, at det rent praktisk også var muligt for os at blive længere på arbejdsmarkedet, forsvinder.

Med fare for at gentage mig selv bliver jeg nødt til at spørge: Hvor er logikken – hvor er rimeligheden?

Henny Fiskbæk, folketingskandidat for socialdemokratiet i Esbjerg omegnskreds.