Udenrigspolitik

En tryg verden. Vi står for en aktiv og ansvarlig udenrigspolitik, der forener vores nationale interesser med vores ideal om at forandre verden til det bedre.

Udenrigspolitik: En tryg verden

Som et lille land med en åben økonomi er Danmark afhængig af en fredelig omverden. Vi kan ikke løse alle verdens problemer alene, men vi har en interesse i at arbejde for en mere stabil verden. Troen på fremskridt både herhjemme og internationalt er en hjørnesten i vores arbejde.

Terrorisme og flygtningestrømme, et aggressivt Rusland og et utilregneligt USA med Trump i spidsen gør, at vi må se verden med nye øjne. Vi skal samarbejde på nye måder og tage nye redskaber i brug. Kun sådan kan vi sikre, at Danmark fortsat er et af de tryggeste lande i verden at bo i.

Ude i verden er vi stærkest sammen med vores allierede. Derfor støtter vi et tæt samarbejde med vores allierede og vores stærke tilknytning til NATO og FN. På den måde sikrer vi den bedste og mest stabile indsats, der gør en reel forskel, men samtidig nyder bred international opbakning. Det er i Socialdemokratiets øjne en ansvarlig udenrigspolitik.