EU

Samarbejde hvor det giver mening. Vi ønsker et stærkt EU, hvor vi samarbejder om grænseoverskridende problemer, men hvor vi også gør noget ved de udfordringer, som EU står over for i disse år.

EU: Samarbejde hvor det giver mening

Samarbejde hvor det giver mening

Socialdemokratiet ønsker et stærkt europæisk samarbejde. Et samarbejde, der først og fremmest er til for de europæiske befolkninger. For almindelige lønmodtagere. Et fællesskab, der mindsker ulighed, utryghed, social dumping, kriminalitet og problemer, som de europæiske lande alene er for små til at tackle alene. Den slags problemer, der krydser grænser – international skattesnyd, klimaforandringer, migration og terror.

For Socialdemokratiet er EU først og fremmest et politisk samarbejde. Et samarbejde, som vi vil trække i en ny socialdemokratisk retning. Vi vil vende den udvikling, som et solidt borgerligt flertal har stået i spidsen for i mere end 20 år. Et flertal, der ikke bare har sat markedet fri, men ladet det løbe løbsk. Resultatet har været social dumping, unfair konkurrence og et massivt ræs mod bunden på selskabsskatten. De rige er blevet rigere, lønmodtageren er blevet ladt i stikken, og almindelige menneskers arbejdsvilkår og velfærd er under pres. Det vil vi gøre noget ved. Ikke mindst for at genskabe tilliden til det europæiske samarbejde. Også på europæisk plan skal handel og vækst gå hånd i hånd med tryghed og velfæld.

Sammen skal vi slå ring om ordentlige arbejdsforhold på hjemlandenes vilkår. Vi vil sikre, at danske velfærdsydelser bliver i Danmark. Sådan kan vi værne om den danske model og vores gode løn- og arbejdsvilkår. Sammen skal vi tage et opgør med skattely og skattesvindel. Sådan kan vi sikre en fair finansiering af det danske velfærdssamfund, hvor også multinationale selskaber bidrager. Vi vil værne om den danske model og vores gode løn- og arbejdsvilkår. Sammen med vores europæiske kolleger vil vi gøre op med skattely og skattesvindel. Sådan kan vi sikre en fair finansiering af det danske velfærdssamfund, hvor også multinationale selskaber bidrager.

Derfor kæmper vi for en mere solidarisk retning i det europæiske fællesskab. Vi vil sikre ordentlige arbejdsvilkår og fair skattebetaling. Dét er samarbejde, der giver mening. Det er samarbejde, der mærkes. Solidaritetspagten er Socialdemokratiets bud på dette

Læs publikationen "En Solidaritetspagt for Europa"

Læs mere om Socialdemokratiets EU-politik i følgende pjece, som er baseret på en kronik af Mette Frederiksen samt Socialdemokratiets solidaritetspagt: Vi skal genvinde europæernes tillid

Se den korte film om den fælles solidaritetspagt i Europa