12. september 2018

Vi skal have mere, ikke mindre, hjælp til arbejdsløse

Du hæver jo arbejdsløsheden, Troels Lund

Leif Lahn Jensen, MF, Socialdemokratiet

Mens Venstre råber op om mangel på arbejdskraft, har beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen fået trumfet igennem, at hjælpen til de arbejdsløse skal forringes. De hæver arbejdsløsheden med 300 personer. Det glemmer han belejligt at fortælle, da han her i avisen 6. september skriver om den nye beskæftigelsesaftale.

Det er ellers på mange måder en rigtig god aftale, som fjerner en masse bureaukrati i beskæftigelsesindsatsen og giver mere frihed til kommunerne. Men på ét væsentligt område er det lykkedes Venstre at få gennemtrumfet en klar forringelse for de arbejdsløse, selv om vi i Socialdemokratiet kæmpet imod med næb og klør.

Fremover kan arbejdsløse nemlig gå helt op til et halvt år uden at blive tilbudt aktivering.

Det kan få store konsekvenser, især for de unge, som kan komme til at gå op til dobbelt så lang tid som i dag uden et tilbud. I dag er grænsen for mange unge 13 uger, men fremover kan der altså gå helt op til 26 uger, før de får et tilbud.

Det betyder, at der går længere tid, før de arbejdsløse kommer tilbage i arbejde.

Ifølge regeringens egne tal svarer det til, at 300 ekstra personer bliver parkeret på offentlig forsørgelse.

Det er paradoksalt, når Venstre gik til valg på at love, at flere skulle flyttes fra passiv forsørgelse til arbejde.

Og når vi tidligere har været enige om, at især de unge skulle hurtigst muligt i arbejde eller aktivering.

Venstres manglende lyst til at hjælpe de arbejdsløse er også paradoksal i lyset af, at Venstre konstant råber op om, at vi mangler arbejdskraft.

Partiet har med en tidligere Venstre-finansministers ord fremlagt et helt " katalog af ubehageligheder" for at skaffe mere arbejdskraft, blandt andet højere pensionsalder.

Og nu taler man for at åbne sluserne for lavt betalt arbejdskraftfra Ukraine, Kina og andre tredjeverdenslande, der kan trykke lønningerne på det danske arbejdsmarked.

Debatindlægget er bragt i Avisen Danmark den 12. september 2018.