23. maj 2018

Vi har mistet fhv. borgmester i Brøndby Kommune Kjeld Rasmussen

Lørdag den 19. maj 2018 sov forhenværende borgmester i Brøndby Kommune Kjeld Rasmussen stille ind.

I mere end en generation var Kjeld Rasmussen en af dansk politiks mest markante skikkelser. Efter otte år som medlem af kommunalbestyrelsen blev Kjeld Rasmussen i 1966 valgt til borgmester i Brøndby Kommune. Posten besad han i 39 år frem til 2005, hvilket gør Kjeld Rasmussen til danmarkshistoriens længst siddende borgmester.

Kjeld Rasmussen blev født 27. december 1926 i Vanløse. I 1955 blev Kjeld Rasmussen uddannet cand. jur. fra Københavns Universitet og i 1958 advokat med møderet for Højesteret. I 1964 blev Brøndbyernes Idrætsforening stiftet med Kjeld Rasmussen som drivende kraft, og senere blev han den første formand for fodboldklubben Brøndbyernes IF.

Kjeld Rasmussens betydning for Brøndby Kommune og Brøndby IF er enorm. Med solide stemmetal i ryggen, stor lokal tillid og bredt samarbejde skabte Kjeld Rasmussen Brøndby Kommune fra en bar mark til en moderne kommune og et stærk fællesskab med idrætten som omdrejningspunkt for visionen om et trygt og levende lokalsamfund.

Allerede i en tidlig alder startede Kjeld Rasmussens stærke engagement i samfundsudviklingen. Som ung var han medlem af modstandsbevægelsen. Studenterårene på Efterslægten bragte Kjeld Rasmussen på håndboldlandsholdet, der repræsenterede Danmark ved studenterolympiaden i Paris i 1947, og via stort engagementet i den almene boligbevægelse i Københavns Omegn blev Kjeld Rasmussen valgt til kommunalbestyrelsen og senere borgmester i Brøndby Kommune for Socialdemokratiet.

Kjeld Rasmussen efterlader sig hustru, søn, svigerdatter og børnebørn.

Begravelsen finder sted lørdag den 26. maj kl. 14.00 fra Brøndby Strand Kirke.

Ved begravelsen er faner er velkomne.