19. august 2017

Mette Frederiksen: Unge skal kunne være den, de er

Copenhagen Pride Alle har ret til at være den, de er uanset seksualitet. Det er Socialdemokratiets budskab til Copenhagen Pride.

Socialdemokratiets formand Mette Frederiksen deltager i dag til Copenhagen Pride. Med sig har hun et vigtigt budskab:

”Alle har ret til at være den de er. Uanset seksualitet. Det er en helt grundlæggende værdi for Socialdemokratiet og en central del af vores ligestillingspolitik.”

”Derfor er vi også stolte af, at Danmark i årtier har været et foregangsland i forhold til at sikre homoseksuelle og transkønnedes rettigheder,” siger Mette Frederiksen med henvisning til, at Danmark var verdens første land, der indførte registreret partnerskab, og at homoseksuelle under den tidligere socialdemokratiskledet regering også fik mulighed for at blive viet i kirken.

Men Danmark er ikke i mål, mener Mette Frederiksen:

”Selvom vi er kommet langt i Danmark, er der stadig vej at gå. Særligt når vi ser, hvor svært det kan være for mange unge, at springe ud og vokse op som bi-, homoseksuelle eller transkønnede,” siger hun og fortsætter:

”Undersøgelser peger på, at denne gruppe i højere grad end andre lider af ensomhed, mistrivsel og har større risiko end andre for at udvikle psykiske lidelser både som unge og voksne. Derfor er trygge rammer, gode rollemodeller og tilbud rettet mod de unge i både skole og fritidsliv også noget af det vigtigste vi som samfund kan stille til rådighed. Ikke bare i de store byer, men i hele landet.”

Socialdemokratiet har derfor to konkrete forslag, som skal hjælpe unge, der har det svært med deres seksualitet. For det første mener Socialdemokratiet, at det skal understøttes igennem øget støtte til frivillige foreninger såsom LGBT-ungdom og den etniske forening, Sabbah, så det bliver lettere at lave opsøgende arbejde og rådgivning i hele landet og ikke bare i de store byer.

Derudover ønsker Socialdemokratiet, at seksualundervisningen skal opdateres så der kommer et styrket fokus på seksualitet og kønsidentitet på alle skoler, også private, og samtidig bliver gjort større brug af ung-til-ung undervisningen i emnet.

Mette Frederiksen deltager i Copenhagen Pride-paraden fra kl. 13.30. Paraden starter ved Frederiksberg Rådhus og slutter ved Rådhuspladsen i København.