24. november 2016

Mette Frederiksen gav velbesøgt interview på BogForum

Mette Frederiksen var den 11. november til BogForum i Bella Centret.

Der talte vores formand blandt andet om sin nye bog, Mette F.

Det første møde med Henrik Sass

Under det relativt lange og underholdende interview kom Mette Frederiksen dog ind på mange sjove episoder.

Blandt om første gang hun mødte Henrik Sass.

Du kan se videoen her.

Det var ikke et nødvendigvis et møde, der vil gå over i historiebøgerne som det allermest kærlige af slagsen. De to har nu et glimrende samarbejde, men dengang virkede den nuværende gruppeformand ikke videre imponeret over den passionerede DSU'er, der senere skulle blive formand for hele partiet.

Henrik Sass var ikke synderligt begejstret af Mettes sikkert fine tale. Han kvitterede med et hovedryst, da han endelig kiggede op fra Det Fri Aktuelt.

Dengang var bestemt ikke til at se, at de to sidenhen skulle blive vigtige og gode samarbejdspartnere.

Gode råd fra Poul Nyrup

Mette Frederiksen fortalte også om, hvilke ord hun fik med på vejen af Poul Nyrup Rasmussen, da hun var blevet valgt som formand.

Du kan se Mette fortælle om de kloge ord fra Poul Nyrup her

For det første fortalte Poul Nyrup, at lige meget hvad pressen eller andre tænker og skriver om dig, så kan du være sikker på, at det ændrer sig i fremtiden.

Det andet, og måske lidt mere overraskende råd, handlede om en helt speciel lyd, der altid betød problemer, når man sad på kontoret - bankelyden.

Når man er formand for Socialdemokratiet, kan man åbenbart være helt sikker på, at det meget, meget sjældent er gode nyheder der kommer ind af døren. Det er altid problemer og udfordringer - men det er netop derfor Mette Frederiksen er formand. Det er for at finde løsninger på de problemer og udfordringer, som der måtte komme ind af døren.

Socialdemokratiets udlændingepolitik

Det var ikke kun nostalgiske historier der blev tid til på BogForum. Der var selvfølgelig også tid til at tale politik, og et af de dominerende emner var Socialdemokratiets udlændingepolitik.

Du kan se Mette Frederiksen fortælle om partiets politik her.

Formanden fortalte, at hun ofte blev forholdt af journalister, at vores politik udelukkende var valgt af taktiske årsager. Det er ikke tilfældet.

- Jeg mener det. Jeg tror ikke på, at vi kan få et samfund til at fungere, hvis ikke alle der bor her er integreret. Derfor bliver der nød til at være en grænse for, hvor mange der kan komme hertil. Det er ikke højreorienteret. Det er klassisk socialdemokratisk politik. Den første ledende socialdemokrat der sagde det, det var Anker (Jørgensen), forklarede formanden.

Hele seancen på BogForum kom rundt om endnu flere emner, hvoraf de fleste var beskrevet i den nye bog, Mette F.

Interviewet med Mette Frederiksen var velbesøgt, og bogen blev revet ned af hylderne til bogmessen

Hvis du er interesseret i at købe bogen, kan du gøre det her.