29. maj 2015

Det Danmark, du kender

Valggrundlag Dag to i valgkampen fremlagde Helle Thorning-Schmidt, Mette Frederiksen og Bjarne Corydon Socialdemokratiets valggrundlag.

Download og læs hele valgrundlaget nederst på denne side.

Dag to i valgkampen fremlagde vi en klar økonomisk plan med investeringer i fremtiden og fællesskabet. Vi vil have, at hele Danmark skal med.

Vi har viljen til at tage ansvaret. Vi har viljen til reformer. Og vi har vist styrken til at indgå aftaler med alle Folketingets partier for at skabe de holdbare løsninger, som er bedst for Danmark.

Socialdemokratiet har fået Danmark tilbage på sporet. Men vi har stadig meget at gøre. Flere skal i arbejde. Vores velfærd skal udvikles. Vi skal have alle med. Nu søger vi vælgernes opbakning til at arbejde videre.

Vores mål:

• En stærk økonomi kræver en stram styring: For Socialdemokratiet vil det altid være afgørende, at Danmark har en stærk og konkurrencedygtig økonomi. Vores velstand er forudsætningen for vores velfærd. Job er forudsætningen for den enkeltes tryghed.

En stærk økonomi kræver en stram styring. For hvis budgetterne skrider, skrider vores troværdighed, og vi udhuler økonomien i det velfærdssamfund, som vores børn overtager. Vi skal altid have mest muligt ud af de penge, vi betaler i skat. Der er ikke råd til at styre Danmark med en løs og usikker hånd.

• Stramme asylregler og krav til nye udlændinge: Vi er et lille land, som nyder godt af en verden, som arbejder sammen. Det skal vi holde fast i. For Socialdemokratiet gælder, at de mennesker, som kommer til Danmark, skal bidrage til vores samfund og ikke være på passiv forsørgelse. Hvis de kan, skal de i arbejde og ikke gøres til klienter. Vi vil ikke have parallelsamfund, hvor danske værdier og kultur ikke gælder. Vi vil have en udlændingepolitik, som er robust og retfærdig.

• God og gratis sundhed: For Socialdemokratiet er vores gode og gratis sundhed velfærdssamfundets kronjuvel. I Danmark må man aldrig stå alene, hvis sygdom rammer. Sådan er det i dag. Og sådan skal det blive ved med at være. Vi ønsker, at vores fælles sundhedsvæsen også i de kommende år kan behandle patienterne på absolut topniveau.

• Respekt for vores ældre: Et af de største fremskridt i Danmark de seneste 100 år er, at alderdom ikke er det samme som fattigdom. Der er tryghed for vores ældre. Sådan skal det være i Danmark. Det er dem, som har skabt vores velstand og velfærd. De skal have en alderdom med respekt, værdighed og omsorg.

• Tryghed i hjemmet, på gaden, i Danmark: I Danmark skal du være tryg. Når du er i dit eget hjem. Når du færdes på gaden. Når du lever dit liv i Danmark. Tryghed er kernen af velfærd. Derfor skal alle kunne leve det liv, de vil, indenfor fællesskabets rammer.

• Vores børn skal være dygtigere: Vores børn er det bedste, vi har. De skal have en god og tryg barndom. Vi har som fællesskab et ansvar for, at alle børn får muligheder for at udvikle sig. Og vi har et ansvar for, at vores børn er godt rustet til fremtiden. Vores mål er, at den unge generation skal være den bedst uddannede i vores historie. Det kræver forandringer af den måde, vi har gjort tingene på.

• Et helt Danmark: Det er godt at bo i Danmark, uanset om man bor på landet eller i byen. Danmark er ét helt land. Sådan skal det blive ved med at være. I disse år er der flere, der flytter mod vores store byer. Det giver flere arbejdspladser i bycentrene. Tilflytningen til de store byområder er sket over mange årtier. Det kan vi ikke rulle tilbage. Men vi kan sørge for, at Danmark ikke knækker over. Vi kan sikre, at det stadig er attraktivt at bo og arbejde over hele landet. Og den nye vækst skal komme hele Danmark til gavn.

• Et grønt Danmark: Vi passer på vores natur. Vi passer på vores grundvand. Vi passer på vores dyreliv. Vi har en pligt til at sikre vores miljø for de kommende generationer. Det kræver politiske beslutninger, og dem har vi taget. Under socialdemokratisk ledelse er Danmark blevet et grønt foregangsland.

Derfor er Danmark også et af verdens førende lande, når det handler om grønne teknologier. Vi er et af de lande, hvor vi bruger energien bedst. Og eksporten af grønne løsninger fra danske virksomheder betyder indtægter på mange milliarder kroner og tusindvis af arbejdspladser i hele landet.

• Alle skal med: Ingen skal glemmes i samfundets blinde vinkler. Vi skal have alle med. Der skal være en chance til for dem, som snubler undervejs. I Danmark skal vi holde fast i vores solidaritet. Og det vil Socialdemokratiet altid arbejde for. Vi tror på, at det enkelte menneske har noget helt særligt at bidrage med. Og derfor har vi brug for alle. Men det sker ikke af sig selv.

• Vilje til ansvar. Styrke til samarbejde: Vi har gennemført finanslove med både SF og Enhedslisten – og med Venstre og De Konservative. Vi har altid valgt de bedste resultater og ikke ladet os styre af blokpolitikkens triste logik. Den kurs skal vi holde fast i. Socialdemokratiet står for et samarbejdende folkestyre, som skaber holdbare resultater. Der er forskelle i dansk politik. Valget er dit.

Filer:

Det Danmark du kender_valggrundlag_fv15.pdf