27. maj 2015

Så er valget udskrevet

Folketingsvalg 18. juni De næste ugers valgkamp afgør, om vi kan fortsætte arbejdet, eller om vi skal tilbage til 00’ernes triste blokpolitik.

Nu er det nu.

Jeg har tidligere i dag indstillet til Hendes Majestæt Dronningen, at der bliver udskrevet valg til Folketinget den 18. juni 2015.

I 2011 havde vi mistet 100.000 private arbejdspladser. Der var ikke styr på de offentlige udgifter. Virksomhedernes konkurrenceevne var svækket. Tilliden til fremtiden var i bund. Solidariteten slog revner. Danmark var i krise. 10 år med Venstre og Dansk Folkeparti kunne mærkes.

Mit mål som statsminister var at føre Danmark gennem krisen med vores ordentlighed og solidaritet i behold.

Og det har vi gjort. Vi har haft vækst i halvandet år. Arbejdsløsheden falder. Der er skabt tusindvis af nye job. Vi har styr på budgetterne. Vi har sænket skatter og afgifter for virksomheder. Det kan bedre betale sig at arbejde. En LO-lønmodtagerfamilie har over 5.000 kroner mere om året end i 2011.

Kort sagt: Vi har trukket Danmark ud af krisen.

Og har gjort det på vores måde. For undervejs har vi styrket vores fællesskab.

Fattigdomsydelserne er fjernet. Færre børn vokser op i fattigdom. Færre familier bliver sat på gaden. Vi har rullet brugerbetaling på sundhed tilbage. Ventelisterne er historisk lave. Der er over 7.000 flere ansatte i sundhedsvæsnet. Blandt andet flere læger og sygeplejersker. De ældre som ikke har så meget har fået hævet deres ældrecheck med over 4.500 kroner. Beskæftigelsesfradraget for enlige forsørgere er næsten tredoblet. Vores skolebørn har fået flere timer i dansk og matematik. Vi har fået en togfond, som binder hele Danmark sammen.

Vi har sikret en stram udlændingepolitik. Vi har sat hårdt ind mod rockere og bander. Ungdomskriminaliteten falder.

Det er det Danmark vi kender.

Vi skal være stolte. Socialdemokratiet har gjort en forskel. Ikke kun for de få. Men for de mange. Det er nu, vi skal holde fast.

I går fremlagde jeg en plan for de kommende år. ”Danmark på sikker vej – Plan for et stærkere fællesskab” sætter en klar kurs for, hvordan vi sikrer vores velfærd.

I gennemsnit vil vi hvert år bruge 3 milliarder kroner ekstra på velfærd om året. Frem mod 2020 er det 39 milliarder kroner.  Det er ikke luksus, det er, hvad der er råd til. Men nok til at vi kan få bedre sundhed. Og nok til at vi kan fastholde og udvikle en god omsorg for vores ældre. De næste år bliver vi 140.000 flere danskere over 70 år.

Med vores plan kan vi investere i sundhed og omsorg for vores ældre. Det kan mærkes. Vi vil fortsætte med at investere i uddannelse og miljø. Og i modsætning til de borgerlige har vi råd til uforudsete udgifter. Det har man i en ansvarlig husholdning. Vi vil ikke spille hasard med vores fælles økonomi. Og det gør man med nulvækst.

De borgerlige vil ikke fremlægge en plan. Det forstår man godt. For vi kan være sikre på, at Lars Løkke Rasmussen som statsminister betyder nulvækst og tvivlsomme skattelettelser.

Meget er på spil for Danmark.

De næste ugers valgkamp afgør, om vi kan fortsætte arbejdet, eller om vi skal tilbage til 00’ernes triste blokpolitik. Det bliver en hård valgkamp. Og vi kan være sikre på, at Socialdemokratiet vil blive angrebet. Venstrefløjen vil sige, at vi er dårlige socialdemokrater. Og de borgerlige vil sige, at det er dårligt at være socialdemokrat.

Men kære venner, sådan har det altid været. Vi er socialdemokrater. Vi gør en forskel. Vi tager ansvar. Vi har fået Danmark ud af krisen. Og her skal vi blive.

Socialdemokratiet går til valg på:

1. Økonomi. Vi skal have styr på økonomien. For uden en stærk økonomi har vi ikke råd til vores velfærd. Det rammer de mest udsatte og svækker fællesskabet. Budgetterne skal overholdes. Der skal være tryghed om danskernes privatøkonomi. Slut med slingrekurs.

2. Job. Vi skal have vækst og flere job. Vi skal styrke danske virksomheders konkurrenceevne. Og vi skal sikre ordentlige vilkår for danske lønmodtagere. Vores mål er, at der i 2020 er 120.000 flere private job end i dag.

3. Velfærd. Vi skal have en bedre velfærd. Derfor skal vi ikke have nulvækst. Frem mod 2020 vil vi i gennemsnit bruge 3 milliarder kroner mere om året på velfærd. Særligt til sundhed og de ældre. Der skal være tryghed om kvaliteten af den offentlige service. Men vi skal også bruge pengene bedre. Derfor skal vi blive ved med at effektivisere den offentlige sektor.

Jeg glæder mig til valget. Jeg glæder mig til at føre valgkamp sammen med jer. Det er nu, det gælder.