13. april 2015

DF vil lukke gymnasier

Uddannelse Hvis Dansk Folkeparti kommer til magten efter valget, får det store konsekvenser for hele vores uddannelsessystem.

DF står fast på at indføre et tårnhøjt karakterkrav til gymnasierne, og de vil helt afskaffe HF.

Det betyder:

•  HF-uddannelser lukkes i hele landet, og mindre gymnasier bliver lukningstruede.
 •  Mønsterbryderne rammes hårdt. DF vil afvise 40 procent af dem, der i dag bryder den sociale arv og får en gymnasial uddannelse.
 •  Mere end 1 ud af 5, der i dag læser på gymnasiet, vil blive udelukket.
 •  Færre vil læse videre – især vores velfærdsuddannelser for pædagoger, lærere og sygeplejersker vil mangle studerende.

Vi ønsker, at alle unge får en ungdomsuddannelse, men de skal ikke alle sammen på gymnasiet. Flere skal tage en erhvervsuddannelse. Men løsningen er ikke tårnhøje karakterkrav fastsat fra Christiansborg.

Vi forslår et karakterkrav på 2 i dansk og matematik. Kravet står naturligvis ikke alene. Man skal også vurderes egnet af lærere og studievejleder for komme på gymnasiet. De er bedst til at vurdere elevernes faglige og personlige kompetencer og sende vores unge i de rigtige retninger.

Vi ønsker danmarkshistoriens bedst uddannede generation. Derfor kæmper vi også for højere faglighed og flere timer. Vi ønsker mere feedback, mere lærerhjælp til de skriftlige opgaver og større fokus på trivsel for eleverne. Det har vi lagt forslag frem om, som lærere og elever roser, men de blå vil ikke være med.

De stiller i stedet ultimative krav om høje karaktermure. Det vil gå udover eleverne og det Danmark, du kender. Vi er blevet et rigt land ved at satse massivt på uddannelse. Ikke ved at udelukke unge, der vil og kan dygtiggøre sig. Langt størstedelen af de elever, som blå blok vil udelukke, gennemfører i dag deres uddannelse og får fine studentereksamener. Derfor siger vi nej.

Vi håber, du vil deltage i debatten og dele vores grafik på Facebook og andre sociale medier. Kun med din hjælp kan vi sikre, at sandheden kommer frem om Thulesen Dahl og resten af blå bloks asociale uddannelsespolitik.

Klik på billedet og del vores budskab på Facebook.

undefined