3. marts 2015

Vil Løkke skære i børnechecken?

Venstre-kampagne Det vil have stor betydning for mange familier, hvis de fremover skal undvære børnepengene.

Tøj, sko og mad bliver ikke billigere – og det gør fødselsdagsgaver eller fodboldkontingenter heller ikke.

Del eller synes godt om vores billede på facebook, hvis du heller ikke ønsker, at Løkkes nedskæringer skal ramme børnene ved at trykke her.

I en ny kampagne fra Venstre påstår de, at et ægtepar på kontanthjælp med tre børn får 454.215 kr. i samlede offentlige ydelser. Det loft vil Venstre sænke. Men når beløbet er så højt skyldes det bl.a., at Venstre har talt værdien af børnepenge med. Og derfor er der reelt tale om, at Løkke vil have mandat til at reducere eller afskaffe børnechecken.

Hvis man bliver arbejdsløs og mister sin indtægt, risikerer man altså, at man også mister sine børnepenge. Og det er ikke det eneste, der er på spil. Venstre lægger også op til at reducere værdien af boligsikring eller friplads i daginstitutioner – ydelser man ellers netop kun får, fordi man enten er lavtlønnet eller arbejdsløs.

Der kan næppe være nogen tvivl om, at det vil gå ud over børnene.

Når Venstre blandt andet vil reducere børnepengene skyldes det, at det ifølge Venstre ikke kan betale sig at arbejde.

Fakta er ellers, at 99,97 pct. af alle kontanthjælpsmodtagere får en gevinst på mere end 1.000 kr. om måneden ved at tage et arbejde. I Løkkes verden er det selvfølgelig kun én sko, men for mange andre er det trods alt penge, der gør en forskel.

Fakta er også, at det bedre kan betale sig at arbejde nu, end det kunne da Løkke var statsminister – blandt andet fordi vi målrettet har lettet skatten for folk med lave indkomster.

Og endelig er fakta i øvrigt, at man som kontanthjælpsmodtager slet ikke har noget valg: I Danmark skal man stå til rådighed for arbejdsmarkedet, hvis man modtager offentlige ydelser.

Vores holdning er klar: Selvfølgelig skal det kunne betale sig at arbejde. Og i modsætning til Venstre tror vi faktisk, at langt de fleste også gerne vil have et arbejde at stå op til, så de kan forsørge sig selv og være en del af et fællesskab. Samtidig med at det i Danmark skal være sådan, at man kan klare sig, selvom man i en periode rammes af arbejdsløshed.