29. oktober 2015

Nej til store besparelser på kontanthjælpen

Fattigdom Socialdemokratiet kommer aldrig til at medvirke til at skære voldsomt i kontanthjælpen for nogle af de mennesker i vores samfund, der i forvejen har det svært.

Netop nu forhandler regeringen med blandt andre Dansk Folkeparti om at skære voldsomt i kontanthjælpen for nogle af de mennesker i vores samfund, der i forvejen har det svært.

Jeg vil gerne gøre det helt klart, at det medvirker Socialdemokratiet ikke til.

Selvfølgelig skal det kunne betale sig at arbejde. Men prisen må ikke blive et fattigere samfund. Og det bliver det med de forslag, regeringen har lagt frem, og som de har krævet vores betingelsesløse opbakning til, som forudsætning for overhovedet at ville ”forhandle” det.

Vi ved, at børn af kontanthjælpsmodtagere oftere selv havner i kontanthjælp senere i livet. Det mønster skal vi bryde – ikke forstærke.

Og hvis Dansk Folkeparti støtter regeringen i deres forslag, så vil et ægtepar på kontanthjælp miste halvdelen af deres kontanthjælp, hvis de ikke har haft mindst 225 timers arbejde på et år. Det er en voldsom reduktion. Som næppe fører til, at særligt mange flere kommer i arbejde – men som til gengæld betyder, at børnene får en dårligere opvækst og får sværere ved at klare sig.

Regeringen har afskaffet fattigdomsgrænsen. De har nægtet at forhandle vores forslag om, at det skal være en pligt for kommunerne at hjælpe børn med tøj, skoletasker og lommepengejobs. De har annulleret vores investeringer i bedre daginstitutioner. Og nu rammer de så endnu engang børnene.

Det vil vi kæmpe imod.