25. februar 2018

Maskinen skal ikke erstatte mennesket

Digitalisering Uanset om vi vil det eller ej er vores samfund blevet mere og mere digitaliseret. Det er noget som påvirker os, i alle livets henseender, og nu også i mødet med kommunen

Sabah Abid, byrådsmedlem

Jeg har valgt at skrive dette nyhedsbrev om digitalisering.

Uanset om vi vil det eller ej er vores samfund blevet mere og mere digitaliseret. Det er noget som påvirker os, i alle livets henseender, og nu også i mødet med kommunen. I et lovforslag om digitalisering har man blandt andet forslået at kommuner f.eks. Skal have mulighed for at bruge oplysninger fra et område til et andet uden at bede om lov. Det synes jeg i hvert fald er et dårligt forslag!

Heldigvis har Pape også ændret mening om lovforslaget om datasikkerhed, da han har lyttet til bekymringerne. Dermed skal borgere forsat underrettes, hvis myndigheder vil bruge deres oplysninger til eksempelvis at kontrollere socialt bedrageri. Dog er det problematisk at digitaliseringsbølgen er nået dertil hvor nogle rent faktisk mener, at det er i orden at svække borgernes retssikkerhed og foretage en hemmelig overvågning af befolkningen uden demokratisk kontrol.

Mit eget ønske er at mennesker ikke skal reduceres til tal i en kommune, at medarbejdere ikke skal være slaver af teknologien, at forskellige tabeller ikke skal erstatte lokaldemokratiet, at kunstig intelligent og robot løsninger ikke skal erstatte den menneskelige dømmekraft og menneskelige visdom.

Maskinen skal ikke erstatte mennesket men kun hjælpe mennesket.