20. november 2017

Nye almene boliger skal være billigere

Almene boliger Socialdemokratiet på landsplan har fremlagt et nyt boligudspil, der skal sikre flere og billigere almene boliger. Det vil betyde lavere husleje for de mange nye almene boliger, som planlægges opført i Høje-Taastrup. Læs også vores VALGPROGRAM under artiklen

Peter og Mogens

S: Nye almene boliger skal være billigere

- Alle skal have råd til at bo i Høje-Taastrup. Almene boliger er nogle af de billigste boliger på markedet, alligevel kan huslejen på en nybygget almen bolig godt være høj for mange. Det vil Socialdemokraterne gerne ændre. Vi har planer om at bygge en del nye almene boliger i de kommende år blandt på Skjeberg Allé og i det nye byområde Nærheden. De boliger vil blive billigere med vores forslag. Og det gælder ikke kun dem. Også boliger, der er bygget inden for de senere år, vil blive billige. Derudover vil vi også gøre det billigere for kommunen at bygge små almene boliger, der særligt efterspørges. Det er mange positive forslag, der samlet betyder, at flere med almindelige indtægter har råd til at slå sig ned i kommunen, siger borgmesterkandidat Peter Faarbæk.

Konkret vil Socialdemokratiet sikre lavere husleje ved, at en del af besparelsen fra billigere lån til almene boliger skal tilfalde lejerne. Derudover ønsker Socialdemokratiet lavere grundskyld for almene boliger ved at sikre mere retvisende ejendomsvurderinger.

- Der er også behov for, at vi vedligeholder vores eksisterende almene boliger, samtidig med at renoveringsudgifterne holdes nede. Derfor ønsker vi en ny boligaftale, når den nuværende udløber, der adresserer renoveringsefterslæbet i den almene boligsektor under hensyntagen til den samlede samfundsøkonomi og inden for landsbyggefondens råderum, tilføjer Socialdemokratiets lokale folketingsmedlem Mogens Lykketoft.

Filer:

Valgprogam.pdf