Morten Bødskov

Politiske poster

•  Medlem af folketingsgruppens ledelse
 •  Formand for Folketingets Erhvervs-, vækst- og eksportudvalg

Morten Bødskov er født socialdemokrat. 1. maj 1970 så Morten dagens lys i Karup på den jyske hede.

Morten har repræsenteret kommunerne på den københavnske vestegn i Folketinget siden 2001. Hans folketingskreds er kommunerne Rødovre og Herlev.

Ved folketingsvalget den 18. juni 2015 fik Morten 5.935 personlige stemmer.

Morten er tidligere justitsminister. Han har, siden han kom i Folketinget, beskæftiget sig med tunge politiske områder. Morten er Socialdemokratiets erhvervsordfører. Retspolitikken og finanspolitikken har altid været centralt for Morten arbejde.

I dag er Morten formand for Folketingets Erhvervs-, vækst- og eksportudvalg.

Morten har været Socialdemokratiets ankermand i spørgsmål om terrorlovgivning, trusler mod Danmarks sikkerhed og arbejdsbetingelserne for vores to efterretningstjenester (PET og FE). Morten har derfor også i flere år været formand for Folketingets udvalg vedrørende Efterretningstjenesterne (Kontroludvalget).

Morten meldte sig ind i Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) som 14-årig.

Fra 1994-1996 var Morten ansat som international sekretær i DSU, hvor han bl.a. arbejdede meget med udvikling af ungdomsprojekter i Eritrea. Fra 1996-2000 var Morten forbundsformand for DSU.

Morten blev folketingskandidat for Rødovre/Herlev-kredsen i 1999. Ved folketingsvalget i november 2001 blev Morten valgt til Folketinget. I 2003 blev han valgt til Socialdemokratiets retsordfører. I 2007 blev han valgt til Socialdemokratiets finansordfører. Morten har desuden arbejdet i Folketingets Erhvervsudvalg, Indfødsretsudvalg og Udvalget vedr. revision af grundloven.

Morten Bødskov har en bacheloruddannelse i samfundsfag og administration fra Aalborg og Roskilde Universitet. Han har, inden han påbegyndte sin karriere i Folketinget, arbejdet som konsulent i TVropa Communication.