Tilbagetrækning

Tryghed om pensionsalderen. Vi vil at sikre en god og værdig tilbagetrækning fra arbejdslivet for alle i Danmark.

Danskerne bliver ældre og ældre - og er heldigvis også ved bedre helbred - end tidligere. Det er rigtig godt og gør også, at mange kan have et længere arbejdsliv og en tryg og god tilværelse, når de når pensionsalderen. Vores seniorer har masser at byde på, og for Socialdemokratiet er det vigtigt, at livet efter arbejdsmarkedet kan fyldes med gode oplevelser med børnebørn og en sund og begivenhedsrig pensionisttilværelse.

Derfor ønsker Socialdemokratiet at sikre en god og værdig tilbagetrækning fra arbejdslivet i Danmark. Her er der en særlig gruppe på arbejdsmarkedet, som Socialdemokratiet ønsker at have fokus på. Det er det dem, der startede tidligst på arbejdsmarkedet og ofte har haft fysisk krævende arbejde. Arbejde, der kræver meget af kroppen og desværre også medfører en kortere gennemsnitlig levealder.

For Socialdemokratiet er det vigtigt, at mennesker, der har slidt i årevis, får lige så gode senior-år som alle andre. Der skal være overskud til at være sammen med børnebørnene, og smerter i kroppen skal ikke overskygge dagligdagen. Alt andet er uretfærdigt.

Derfor ønsker Socialdemokratiet at skabe ro om tilbagetrækningsalderen, og Socialdemokratiet er imod at hæve tilbagetrækningsalderen yderligere, som foreslået af de borgerlige partier i Folketinget. Samtidig vil vi arbejde for at forbedre arbejdsmiljøet og forebygge nedslidning på arbejdsmarkedet, samt sikre en værdig forsørgelse af dem, som bliver nedslidt.