Ligestilling

Lige muligheder Vi ønsker et samfund, hvor mænd og kvinder har reelt lige muligheder, og hvor alle, uanset køn, har de samme gode muligheder for at udleve deres potentiale og leve de liv, de ønsker.

I dag er der desværre for store forskelle mellem mænd og kvinder. Det gælder i forhold til løn, hvor kvinder i gennemsnit tjener mindre end mænd, selv om de udfører det samme arbejde. Det gælder i forhold til barsel, hvor vi gerne ser, at mænd tager mere barsel end nu. Og det gælder i forhold til chefstillinger, hvor der er alt for få kvinder, selv om de har lange uddannelser. Det skal vi gøre noget ved, men der er ingen lette løsninger. Derfor kræver det et samarbejde mellem os politikere og arbejdsmarkedets parter.

Det er vigtigt for Socialdemokratiet at bekæmpe vold og overgreb mod kvinder, som fortsat er meget udsat for krænkelser af deres kroppe og personlige frihed. Socialdemokratiet vil sætte hårdt ind over for handel med kvinder og styrke den sociale indsats målrettet kvinder i prostitution.