EU

Samarbejde hvor det giver mening. Vi ønsker et stærkt EU, hvor vi samarbejder om grænseoverskridende problemer, men hvor vi også gør noget ved de udfordringer, som EU står overfor i disse år.

Socialdemokratiet er ikke i tvivl om, at det er i Danmarks interesse at være medlem af EU. Danmarks medlemskab af EU har skabt større velstand i Danmark. Det er blevet nemmere for danske virksomheder at eksportere og vækste. Og det har skabt arbejdspladser herhjemme.

Hver for sig er de europæiske lande for små til at tackle de grænseoverskridende problemer. Og når stadig flere problemer netop går på tværs af grænser – skattesnyd, klima, miljø, kriminalitet – så er et forpligtende politisk samarbejde helt afgørende.

Samtidig er vi dog også fuldt ud bevidste om, at der er store problemer med EU-samarbejdet i dag, og de problemer skal vi løse.

Det gælder i forhold til Europas absolut største udfordring lige nu: Tilstrømningen af flygtninge. Europas svar har været utilstrækkeligt. Der mangler lederskab. Forholdene i mange af flygtningelejrene er katastrofale. Derfor sendes tusinder på flugt. Så længe at forholdene i nærområderne ikke bliver markant bedre, vil problemet ikke blive løst.

Det gælder også, når en håndværker herhjemme oplever, at der i EU-samarbejdet ikke fokuseres nok på lønmodtagernes rettigheder, ordentlige lønforhold og et sikkert arbejdsmiljø. Det er et problem. Det europæiske samarbejde skal skabe tryghed på arbejdsmarkedet – ikke det modsatte.

Og det gælder i spørgsmålet om velfærdsturisme. Det skal ikke være sådan, at man kan komme ind over den danske grænse og få adgang til vores ydelser med det samme. Det er særlig vigtigt i Danmark, hvor vi har en samfundsmodel, der bygger på, at du hen over et helt liv skal bidrage. Velfærdssamfundet er et nationalt anliggende. EU skal ikke være en social union.

Socialdemokratiet er - og vil også fremover være - en varm tilhænger af fælles løsninger, men kun hvor det giver mening.

Læs mere om Socialdemokratiets EU-politik i følgende pjece, som er baseret på en kronik af Mette Frederiksen samt Socialdemokratiets solidaritetspagt:

Vi skal genvinde europæernes tillid