6. februar 2018

Danmark har brug for at tænke udlændingepolitikken forfra

Historisk mange mennesker er på flugt - Sandheden er, at vi kan ikke hjælpe alle her i Europa eller Danmark.

Det er også en lige så stor sandhed, at mennesker på flugt skal hjælpes. Derfor har Danmark brug for en samlet og langsigtet udlændingepolitik, der er både retfærdig og realistisk.

I Danmark er vi mange forskellige partier. Og vi er uenige om meget. Alligevel har vi i gennem Danmarkshistorien løst de største udfordringer gennem de bredeste forlig. I dag er en af de største udfordringer integrationen af udlændinge i Danmark. Derfor er der også brug for et bredt forlig, så Danmark kan få en bedre og mere retfærdig udlændingepolitik.

I dag tager tusindvis af mennesker den farefulde færd over Middelhavet. Flere end 10.000 børn, kvinder og mænd er druknet eller savnet på havet. Og langt flere er blevet misbrugt, tævet, voldtaget, solgt som slaver eller endt i prostitution undervejs. Det er en humanitær katastrofe, vi ikke kan leve med.

Samtidig stiger andelen af ikke-vestlige indvandrere i Danmark og Europa. Mange klarer sig godt og bidrager til vores samfund. Heldigvis for det. Men desværre er der også mange, det ikke går så godt for. Som ikke kommer ud på arbejdsmarkedet eller som bliver ofre for social kontrol. Det hverken kan eller vil vi acceptere.

Med andre ord: Det nuværende asylsystem har spillet fallit, og der er brug for at tænke nyt. Socialdemokratiet har fremlagt vores vision for en ny udlændingepolitik for Danmark, der ikke bare er drypvis symptombehandling, men som tager fat om roden på problemerne. Du har sikkert hørt om det, men jeg vil anbefale dig at læse hele udspillet En udlændigepolitik, der samler Danmark.

Kort fortalt, så går udspillet ud på at flytte asylbehandlingen til modtagecentre i nærområderne. På den måde kan vi stoppe flygtningestrømmen over Middelhavet. Dem, der får tilkendt asyl bliver overført til FN-systemet. For hver gang vi bruger 135 kroner på flygtninge i Europa, bruger vi i dag kun en krone i nærområderne. Det er en helt forkert prioritering. Derfor vil vi fordoble hjælpen til nærområderne. Så kan vi hjælpe markant flere. Og vi kan igen modtage kvoteflygtninge fra FN-lejrene.

Som sædvanligt er der kritiske røster. Nogle vil kun have fælles løsninger i EU. Andre tvivler på, om det kan lade sig gøre. Til dem vil vi sige: Vi vil gerne have flere EU-lande med. Lige nu foregår en tilsvarende diskussion blandt andet i Tyskland og Frankrig. Men nu tager vi første skridt på den vej. Problemer bliver ikke løst, hvis man ikke prøver.

Og så kan jeg forstå, at Kristian Thulesen Dahl gerne vil i gang hurtigst muligt. Det lyder godt. Det vil vi også i Socialdemokratiet. Men vores udspil kræver diplomatiske aftaler og aktiv handling. Vi vil derfor opfodre regeringen til hurtigst muligt at indkalde til forhandlinger, så vi kan sætte arbejdet i gang.

Hvis det sker, kommer Socialdemokratiet naturligvis gerne med vores forslag under armen. Og hvis regeringen i stedet vælger at sidde på hænderne, så tager vi fat, hvis vi efter næste folketingsvalg blive betroet regeringsansvaret.

For Danmark har brug for en retfærdig og realistisk udlændingepolitik.

Indlægget er også bragt på Nicolai Wammens blog på tv2.dk den 5. februar 2018.

Filer:

En udlændingepolitik der samler Danmark.pdf