25. januar 2018

Vi skal hjælpe flere og mere

Socialdemokratiet foreslår i dag, at Danmark stiller sig i spidsen for at få EU til at gennemføre et historisk løft af Afrika.

For lige så stor en sandhed det er, at vi ikke kan hjælpe alle i Europa og Danmark. Lige så stor en sandhed er det, at mennesker på flugt skal hjælpes. Og at vilkårene i de fattigste dele af verden skal helt grundlæggende forbedres, hvis ikke folk forståeligt skal søge en bedre tilværelse andre steder.

Med andre ord en direkte sammenkobling mellem EU’s udlændinge- og udviklingspolitik. Konkret foreslår vi:

• Afrika skal prioriteres markant i EU’s næste budget. Som en del heraf, bør Storbritanniens udmeldelse af EU åbne for en reform af EU’s landbrugsstøtte.

• Den europæiske udviklingsbistand målrettes Afrika. I stedet for, at EU skal yde bistand i næsten alle lande bør midlerne fokuseres i bl.a. nærområderne, Afrika og Mellemøsten.

• Investering i uddannelse i Afrika. Målrettede uddannelsesprogrammer for børn og unge afrikanere skal styrkes, så de bedre kan bidrage til den økonomiske udvikling i deres hjemlande.

Tag del i debatten på Facebook

Se videoen med Peter Hummelgaard

Se annoncen "Vi skal hjælpe flere og mere"