9. februar 2017

Socialdemokratiet sikrer bedre lægedækning og ordnede forhold i taxibranchen

Lægedækning og taxilov I dag indgik vi to aftaler i Folketinget med klare socialdemokratiske aftryk.

Vi har i Socialdemokratiet længe ønsket at sikre bedre lægedækning uden for byerne og i de udsatte boligområder. I dag lykkedes det så at indgå en bred aftale med alle Folketingets partier, som gør det mere attraktivt for læger at starte lægepraksis, hvor lægemangel er et stort problem. Samtidig får regionerne bedre mulighed for at drive regionsklinikker.

Aftalen sikrer en bedre lægedækning og tryghed for, at man nemt og hurtigt kan komme til lægen uanset hvor i landet, man bor.

Læs mere i aftalen her: Aftale om bedre lægedækning

Socialdemokratiet har i dag også lavet en bred politisk aftale, som sikrer ordnede forhold i taxibranchen. Med en række nye krav til taxikørsel tager vi nu et opgør med pirattaxaer og skattesvindel i branchen. Alt for længe har private kunnet køre rundt uden tilladelse, undgå skattebetaling og underbyde almindelige taxachauffører. Det vil vi ikke længere være tilskuer til.

Derudover vil det blive nemmere i fremtiden at få en taxa i hele landet. Det har vi sørget for ved at sikre sunde konkurrencevilkår for taxaer. Og så er vi også rigtig godt tilfredse med, at vi har fået med i aftalen, at også danskere med handicap skal have nemmere ved at anskaffe sig handicapegnede taxivogne.

Aftalen kan læses her: Bred aftale om ny taxilov