9. februar 2017

Danmark er kun Danmark, fordi vi stoler på hinanden

Når vi stoler på hinanden, tør vi gå sammen om de store opgaver: fødestuer, folkeskoler, folkepension.

Du låner værktøj af din nabo, og du afleverer det selvfølgelig tilbage. Uden at tænke over det spørger den nybagte mor dem, der sidder ved siden af, om de vil holde øje med hendes ting, mens hun skifter den lille på cafeens toilet. Når posten lægger pakken foran døren, ligger den der stadig, når du kommer hjem. Et ord er et ord, selvom det ikke står på et stykke papir. Det er Danmark, når det er bedst.

Jeg ved godt, det ikke længere er sådan alle steder. Desværre. Men herhjemme har vi stadig større tillid til hinanden, end de har de fleste andre steder. Og dér, hvor den er gået tabt, skal vi have den tilbage.

Høj tillid gør hverdagen lettere og tryggere, men det er også et billede på, hvordan det danske samfund fungerer.

For når vi stoler på hinanden, tør vi gå sammen om de store opgaver: fødestuer, folkeskoler, folkepension.

Danske virksomheder har dygtige medarbejdere, fordi vi sammen betaler for, at alle kan tage en uddannelse. Iværksættere kaster sig ud i de skøreste og mest nyskabende projekter, fordi vi har besluttet os for at støtte dem undervejs og gribe dem, hvis det skulle gå galt.

Unge som gamle arbejder frivilligt i foreninger for at gøre en forskel for lokalsamfundet eller dem, der har det svært.

Arbejdsgivere og fagforeninger forhandler sig frem til aftaler, der sikrer lønmodtagerne ordentlige lønninger, et godt arbejdsmiljø, ferie, pension, barsel, efteruddannelse og mere tid til familien. Og erhvervslivet får en kvalificeret, fleksibel og stabil arbejdsstyrke til gengæld.

Tillid giver tryghed, og tryghed giver mod.

Vi tør dele vores ideer, fordi vi ikke er bange for, at nogen stjæler dem. Og vi tør være åbne om, at vi er i tvivl, fordi vi stoler på, at ingen bruger det imod os. På arbejdspladserne tør medarbejderne foreslå nye arbejdsgange til alles bedste. De tør tage en chance og skifte spor, fordi de ved, fællesskabet hjælper dem på vej.

Tillid gør, at vi tænker på andre end os selv og tager os af hinanden.

Det har gjort Danmark til et af rigeste, tryggeste og mest lige samfund i verden. Men det går også den anden vej. Fordi vi lever i et rigt, trygt og lige samfund, tør vi stole på hinanden.

Hvis uligheden tager overhånd, og kvaliteten af velfærden bliver for lav, falder tilliden mellem mennesker.

Vi skal kæmpe for, at vi også i fremtiden har et samfund, hvor tilliden binder os sammen.