6. september 2016

Vores prioriteter i 2025

Fremtiden Danmark i 2025 skal være dygtigere, Danmark skal være rigere, og Danmark skal være mere retfærdigt.

Det er Socialdemokratiets prioriteter i de forhandlinger, regeringen har indkaldt til om finanslov og 2025-planen.

Danmark er grundlæggende godt rustet til fremtiden. Takket være reformer, som vi i Socialdemokratiet har medvirket til og taget ansvar for, er økonomien robust. Finanserne er sunde og arbejdsudbuddet er stort. Der er penge i kassen til vækst og velfærd de kommende år.

Vores tilgang til forhandlingerne er på den måde mere enkel end regeringens. Vi mener ikke, at dansk økonomi har brug for en dyr personskattereform.
Hvis vi dropper dyre personskattelettelser – særligt lettelser af topskatten – forsvinder behovet for regeringens forslag om at skære ned i SU’en og hæve pensionsalderen for danskere i 50’erne, der allerede er nedslidt.

Lad os koncentrere os om at prioritere det økonomiske råderum på knap 40 mia. til at løse de reelle udfordringer, vi står overfor, frem for at forringe pensionsalderen for at finansiere topskattelettelser.

Vi har ikke tænkt os at lave en aftale, som alene har til formål at sørge for, at et vis sæt stålsatte øjne kan blinke igen. Og da slet ikke, hvis det er den studerende, der skal betale med sin SU eller medarbejderen på fabriksgulvet, som skal arbejde et halvt år længere, for at det kan lade sig gøre.

Det er vores klare holdning. Til gengæld har jeg stadig til gode at høre hvilke udfordringer, regeringen forestiller sig, at den løser med topskattelettelser.

For regeringens forslag løser ikke de reelle udfordringer, Danmark står overfor. De giver ikke tryghed om vores velfærd, sikrer ikke bedre rammevilkår for erhvervslivet og opkvalificering for de mennesker, der ikke fik en uddannelse i sin tid. Tværtimod.