25. august 2015

Vores prioriteter for en finanslov

Sommergruppemøde En ny politisk sæson er i gang, og vi er klar til at tage ansvar som opposition.

Vi har i dag afsluttet vores årlige sommergruppemøde. Nu tager vi hul på en ny politisk sæson. Vi vil tage lige så meget ansvar for Danmark i opposition, som vi gjorde i regering.

De socialdemokratiske mandater arbejder for et Danmark, hvor vi kombinerer en ansvarlig økonomisk politik med investeringer i vores fællesskab og velfærd. Vi vil møde op til alle forhandlingsforløb, som Venstre inviterer til. Og vi vil anbefale, at Venstre vælger brede aftaler frem for at føre blokpolitik.

Danmark har brug for samarbejde og brede løsninger. Det gælder også i forhold til finansloven for næste år.

Det vil entydigt være i Danmarks, befolkningens og dansk økonomis interesse, at Socialdemokratiet og Venstre indgår en aftale om næste års finanslov. Hele forudsætningen for det er naturligvis, at vi står vagt om en ansvarlig, økonomisk politik.

Derudover ønsker vi at prioritere tre områder i en kommende finanslov.

For det første ønsker vi at styrke vores fællesskab i Danmark. Den nære velfærd.

Vi er ude af krisen nu, og det er helt centralt for os, at det råderum, der er i økonomien, kommer os alle til gavn. Det gælder i forhold til at skabe bedre sundhedstilbud, mere omsorg for vores ældre og at sikre, at vores børn får den bedste start i livet.

For det andet går vi til forhandlingerne med et ønske om, at vi skal gøre Danmark dygtigere.

Hvis vores virksomheder skal kunne skabe danske arbejdspladser, og der også i fremtiden skal være produktionsjob i Danmark, så skal vi have dygtige og veluddannede medarbejdere. Derfor skal vi investere i opkvalificering og efteruddannelse af vores ufaglærte og faglærte.

Og endelig for det tredje så ønsker vi at gøre Danmark rigere.

Det går heldigvis fremad med at få skabt danske job. Men det kommer ikke af sig selv. Det kræver vedvarende fokus på gode rammebetingelser for at drive virksomhed herhjemme. Og det handler om, at man skal kunne bo og arbejde i alle dele af landet.

Men det er ikke ligegyldigt, hvilke job vi skaber. Det skal være ordentlige job på danske løn- og arbejdsvilkår. Da vi sad i regering, brugte vi finanslov efter finanslov på at øge indsatsen mod social dumping. Det ønsker vi at fortsætte.

Socialdemokratiet er ikke i tvivl om, hvilken retning finansloven skal udstikke for Danmark: Vi skal styrke vores velfærd – børn, syge og ældre. Vi skal gøre Danmark dygtigere med mere opkvalificering. Og vi skal gøre Danmark rigere med flere private job på ordentlige vilkår.

Det er vores prioriteter for en finanslov. Vi er klar til at forhandle. Og vi glæder os til den nye politiske sæson.