25. september 2015

Nu skal der ryddes op i SKAT

Socialdemokratiet er sammen med en række partier blevet enige om en plan for, hvordan vi kan få ryddet op i SKAT.

Der skal styr på SKAT, og vi skal have klarlagt, hvordan det har kunnet gå så galt. Så kort kan hovedlinjerne ridses op i den plan for SKAT, som et bredt udsnit af Folketingets partier er blevet enige om.

Sager om ubrugelige og lovstridige IT-systemer og svindel fra udenlandske kriminelle i milliardklassen mod SKAT er i de seneste uger væltet frem i pressen. Det går ganske enkelt ikke i et velfærdssamfund som vores. Det er altafgørende, at vi som borgere har tillid til SKAT. Danskerne betaler deres skat uden brok, men det kræver, at man har tillid til, at systemet fungerer.

Socialdemokratiet er derfor rigtig glade for, at vi sammen med regeringen og en række andre partier nu er blevet enige om en plan for, hvordan vi kan få ryddet op i SKAT og få klarlagt, hvordan det har kunnet gå så galt, som det er gået. Planen betyder også, at SKAT får tilført flere resurser, og at der oprustes med flere medarbejdere, så SKAT kan løse sine opgaver ordentligt.

Med aftalen har myndighederne fået de redskaber, som de har bedt om for at kunne rydde op i sagen om det skandaleramte IT-system og den udenlandske svindel med udbytteskat. Nu er det ministeren der har ansvaret for at løfte opgaven fremadrettet. Ellers vil vi følge op på det i den politiske følgegruppe.

Vi er rigtig glade for, at så mange partier tager ansvar i denne her sag - det har det knebet med tidligere. Samtidigt må vi nok også forberede os på, at der kan komme flere sager op til overfladen i den kommende tid. Vores holdning er klar; alt skal frem i lyset, så vi kan få rettet op på tingene.

Det er samtidigt meget vigtigt at holde regeringen fast på, at de ikke i fremtiden slækker på indsatsen på andre områder, som f.eks. gør det lettere at underbyde danske lønmodtagere ved at mindske indsatsen mod social dumping. Det vil Socialdemokratiet holde regeringen fast på ikke kommer til at ske.

Du kan læse mere om planen for SKAT her.